hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Analiza utjecaja TEACCH programa poučavanja na razlike u strategijama svladavanja profesionalnog sagorijevanja edukacijskih rehabilitatora

Jasmina Frey Škrinjar ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za inkluzivnu edukaciju i rehabilitaciju, Zagreb, Hrvatska
Markica Župan Galić ; Centar za autizam, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (796 KB) str. 13-22 preuzimanja: 501* citiraj
APA 6th Edition
Frey Škrinjar, J. i Župan Galić, M. (2012). Analiza utjecaja TEACCH programa poučavanja na razlike u strategijama svladavanja profesionalnog sagorijevanja edukacijskih rehabilitatora. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 48 (2), 13-22. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/87792
MLA 8th Edition
Frey Škrinjar, Jasmina i Markica Župan Galić. "Analiza utjecaja TEACCH programa poučavanja na razlike u strategijama svladavanja profesionalnog sagorijevanja edukacijskih rehabilitatora." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 48, br. 2, 2012, str. 13-22. https://hrcak.srce.hr/87792. Citirano 08.12.2019.
Chicago 17th Edition
Frey Škrinjar, Jasmina i Markica Župan Galić. "Analiza utjecaja TEACCH programa poučavanja na razlike u strategijama svladavanja profesionalnog sagorijevanja edukacijskih rehabilitatora." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 48, br. 2 (2012): 13-22. https://hrcak.srce.hr/87792
Harvard
Frey Škrinjar, J., i Župan Galić, M. (2012). 'Analiza utjecaja TEACCH programa poučavanja na razlike u strategijama svladavanja profesionalnog sagorijevanja edukacijskih rehabilitatora', Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 48(2), str. 13-22. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/87792 (Datum pristupa: 08.12.2019.)
Vancouver
Frey Škrinjar J, Župan Galić M. Analiza utjecaja TEACCH programa poučavanja na razlike u strategijama svladavanja profesionalnog sagorijevanja edukacijskih rehabilitatora. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja [Internet]. 2012 [pristupljeno 08.12.2019.];48(2):13-22. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/87792
IEEE
J. Frey Škrinjar i M. Župan Galić, "Analiza utjecaja TEACCH programa poučavanja na razlike u strategijama svladavanja profesionalnog sagorijevanja edukacijskih rehabilitatora", Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol.48, br. 2, str. 13-22, 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/87792. [Citirano: 08.12.2019.]

Sažetak
Profesionalno sagorijevanje u zanimanjima pomagača u nizu provedenih istraživanja ukazuje da se promjenom organizacijskih uvjeta rada može utjecati na njegovu pojavnost.
Uvođenjem programa podučavanja prema TEACCH principima u radu s djecom s autizmom htjeli smo između ostalih ispitivanih varijabli načiniti analizu razlika načina svladavanja profesionalnog sagorijevanja nakon provođenja specifičnog edukacijsko rehabilitacijskog programa za djecu s autizmom.
Uzorak je obuhvatio 12 edukacijskih rehabilitatora zaposlenih u Podružnici osnovnog školovanja i osposobljavanja djece i mladeži s autističnim poremećajem pri Centru za autizam u Zagrebu. Prije samog istraživanja, ispitanici su dodatno obučavani za provođenje strukturiranih programa podrške za djecu s autizmom . Ispitivanje je provedeno u dvije vremenske točke. Primijenjena je Skala procjene strategija svladavanja profesionalnog stresa (Škrinjar, Fulgosi-Masnjak 1994., prema Straßmeier, 1989). Za utvrđivanje razlika između uzoraka na svim skupovima varijabli primijenjena je metoda robusne diskriminacijske analize (Nikolić, 1991). Analiza kvalitativnih i kvantitativnih promjena jednog uzorka ispitanika opisanih jednim skupom varijabli u dvije vremenske točke učinjena je primjenom programa PROM (Nikolić, 1997).
Rezultati dobiveni na pojedinim varijablama ovog instrumenta nisu pokazali statistički značajne promjene na kvalitativnoj i kvantitativnoj razini. Možemo reći da primjena TEACCH programa poučavanja za djecu s autizmom nije imala statistički značaj utjecaj na razliku u načinu suočavanja s profesionalnim sagorijevanjem edukatora iz uzorka. Pomaci pozitivnih rezultata odgovora na pojedinim varijablama kvalitativne razine ukazuju da se s obzirom na pojedine faktore coping strategija svladavanja profesionalnog stresa ispitanice iz uzorka koriste emocionalno orijentiranim coping strategijama, odnosno da se još uvijek nalaze u prvoj fazi suočavanja sa stresnim situacijama na radnom mjestu (Lazarus, Folkman, 2004). Također, uvođenjem TEACCH programa poučavanja spremnije su aktivnije se, problemski suočiti sa stresorima u radu te pokazuju tendenciju dokazivanja na drugim područjima življenja.

Ključne riječi
strategije svladavanja profesionalnog sagorijevanja; edukacijski rehabilitatori; poremećaji iz autističnog spektra

Hrčak ID: 87792

URI
https://hrcak.srce.hr/87792

[engleski]

Posjeta: 1.372 *