hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Mjere jezičnog razvoja kao pokazatelji posebnih jezičnih teškoća

Maja Kelić ; Poliklinika SUVAG, Zagreb, Hrvatska
Gordana Hržica   ORCID icon orcid.org/0000-0001-6067-9148 ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja, Zagreb, Hrvatska
Jelena Kuvač Kraljević   ORCID icon orcid.org/0000-0003-1452-0851 ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (1 MB) str. 23-40 preuzimanja: 896* citiraj
APA 6th Edition
Kelić, M., Hržica, G. i Kuvač Kraljević, J. (2012). Mjere jezičnog razvoja kao pokazatelji posebnih jezičnih teškoća. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 48 (2), 23-40. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/87793
MLA 8th Edition
Kelić, Maja, et al. "Mjere jezičnog razvoja kao pokazatelji posebnih jezičnih teškoća." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 48, br. 2, 2012, str. 23-40. https://hrcak.srce.hr/87793. Citirano 07.12.2019.
Chicago 17th Edition
Kelić, Maja, Gordana Hržica i Jelena Kuvač Kraljević. "Mjere jezičnog razvoja kao pokazatelji posebnih jezičnih teškoća." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 48, br. 2 (2012): 23-40. https://hrcak.srce.hr/87793
Harvard
Kelić, M., Hržica, G., i Kuvač Kraljević, J. (2012). 'Mjere jezičnog razvoja kao pokazatelji posebnih jezičnih teškoća', Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 48(2), str. 23-40. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/87793 (Datum pristupa: 07.12.2019.)
Vancouver
Kelić M, Hržica G, Kuvač Kraljević J. Mjere jezičnog razvoja kao pokazatelji posebnih jezičnih teškoća. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja [Internet]. 2012 [pristupljeno 07.12.2019.];48(2):23-40. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/87793
IEEE
M. Kelić, G. Hržica i J. Kuvač Kraljević, "Mjere jezičnog razvoja kao pokazatelji posebnih jezičnih teškoća", Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol.48, br. 2, str. 23-40, 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/87793. [Citirano: 07.12.2019.]

Sažetak
Jezični se razvoj u istraživanju i u kliničkoj praksi može opisati psihometrijskim testovima ili osnovnim mjerama jezičnog razvoja. Kako logopedija u Hrvatskoj raspolaže malim brojem standardiziranih testova, kao mogućnost procjene jezičnih sposobnosti nameće se uzimanje uzoraka i računanje mjera jezičnog razvoja. Ovim se istraživanjem željelo utvrditi što osnovne mjere jezičnog razvoja dobivene na temelju uzorka pripovijedanja mogu reći o razlikama u jezičnom razvoju djece s jezičnim teškoćama i djece urednog jezičnog razvoja. Ispitane su tri skupine ispitanika: skupina s posebnim jezičnim teškoćama (PJT), skupina urednog jezičnog razvoja izjednačena po dobi sa skupinom s PJT-om te skupina urednog jezičnog razvoja niže kronološke dobi. Na temelju elicitirajućeg materijala snimljen je uzorak pripovijedanja koji je prepisan i kodiran te su izračunate osnovne mjere jezičnog razvoja (prosječna duljina iskaza mjerena u riječima, broj natuknica, omjer natuknica i pojavnica i druge). Rezultati su pokazali da osnovne mjere jezičnog razvoja dobro razlikuju skupinu s jezičnim teškoćama. U skupini mjera jezičnog razvoja kojima se procjenjuju razina iskaza i diskursa pokazane su statistički značajne razlike između ispitanika s posebnim jezičnim teškoćama i s njima po kronološkoj dobi izjednačenih ispitanika urednog jezičnog razvoja, ali ne i između ispitanika s posebnim jezičnim teškoćama i mlađih ispitanika urednog jezičnog razvoja, što je jasan pokazatelj kašnjenja u jezičnom razvoju ispitanika s posebnim jezičnim teškoćama. I numeričke mjere leksičkog razvoja pokazuju značajne razlike među skupinama. U usporedbi osnovnih mjera jezičnog razvoja pri analizi rezultata u obzir je uzet izbor elicitirajućeg materijala i vrste uzorkovanja. Pri tome treba naglasiti da izbor elicitirajućeg materijala više utječe na mjere leksičkog razvoja jer elicitirajući materijal usmjerava i ograničava opseg i raznolikost rječnika koji ispitanik upotrebljava kao odgovor na odabrani materijal. Rezultati su pokazali da su osnovne jezične mjere dobar pokazatelj jezičnog razvoja, a njihova češća uporaba u kliničkom i istraživačkom radu može povećati količinu raspoloživih podataka u dijagnostičkim i terapijskim postupcima te povećati korisnost primjene ovakvog načina ispitivanja.

Ključne riječi
mjere jezičnog razvoja; situacijsko uzorkovanje; pripovijedanje; posebne jezične teškoće

Hrčak ID: 87793

URI
https://hrcak.srce.hr/87793

[engleski]

Posjeta: 2.159 *