hrcak mascot   Srce   HID

Original scientific paper

Učinci habsburških obrazovnih politika mjereni statističkim alatima popisa stanov-ništva

Pieter H. van der Plank ; University of Amsterdam

Fulltext: english, pdf (148 KB) pages 373-393 downloads: 1.779* cite
APA 6th Edition
van der Plank, P.H. (2012). Effects of Habsburg educational policies measured by census statistics. Jezikoslovlje, 13 (2), 373-393. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/91467
MLA 8th Edition
van der Plank, Pieter H.. "Effects of Habsburg educational policies measured by census statistics." Jezikoslovlje, vol. 13, no. 2, 2012, pp. 373-393. https://hrcak.srce.hr/91467. Accessed 17 Sep. 2021.
Chicago 17th Edition
van der Plank, Pieter H.. "Effects of Habsburg educational policies measured by census statistics." Jezikoslovlje 13, no. 2 (2012): 373-393. https://hrcak.srce.hr/91467
Harvard
van der Plank, P.H. (2012). 'Effects of Habsburg educational policies measured by census statistics', Jezikoslovlje, 13(2), pp. 373-393. Available at: https://hrcak.srce.hr/91467 (Accessed 17 September 2021)
Vancouver
van der Plank PH. Effects of Habsburg educational policies measured by census statistics. Jezikoslovlje [Internet]. 2012 [cited 2021 September 17];13(2):373-393. Available from: https://hrcak.srce.hr/91467
IEEE
P.H. van der Plank, "Effects of Habsburg educational policies measured by census statistics", Jezikoslovlje, vol.13, no. 2, pp. 373-393, 2012. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/91467. [Accessed: 17 September 2021]

Abstracts
Rad se bavi multietničkim i višejezičnim aspektima Habsburške monarhije, posebice po pi-tanju školstva, njegovim učincima i podatcima o lingvističkim odrednicama stanovnika mon-arhije zabilježenim u popisu stanovništva. Nakon gotovo cijelog stoljeća dominacije nje-mačkog jezika, nacionalno buđenje naroda u Habsburškoj monarhiji prisililo je škole da se odreknu nad-nacionalnog i lingvistički uniformnog odgoja. Srednje i visokoškolsko obra-zovanje usredotočilo se na obrazovanje nove nacionalno svjesne elite iz različitih nacionalnih skupina, što je doprinijelo raspadu monarhije.
Međutim, širenje “nacionalnih jezika” dovelo je do širenja bilingvizma među srednjom i višom klasom. Ovaj se bilingvizam međutim odnosio na nacionalne manjine a ne na Austri-jance, Nijemce i Mađare, koji su se u svojim obrazovnim institucijama obrazovali isključivo jednojezično, što je u konačnici dovelo do slabljenja njihovog političkog utjecaja. Ova se ne-jednakost mora uzeti u obzir kada se uspoređuju različite vrste škola.
Jedan od uobičajenih načina istraživanja razvoja lingvističkih sposobnosti građana monarhije je uvid u rezultate desetogodišnjeg popisa stanovništva, u kojem su podatci predstavljeni unu-tar krutih dihotomija, te samo opisuju etno-lingvističke identitete, koji se, međutim, aforistički izjednačuju s političkim “nacijama”. To zahtijeva jasnije definicije, pa se u ovom radu zala-žemo za kritičko promišljanje nacionalnih i lingvističkih koncepata i definicija koje su korištene u habsburškoj historiografiji. Ekspoze različitih obrazovnih praksi u oba dijela mon-arhije: Austriji i Mađarskoj, može poslužiti kao kontekst za to promišljanje.

Keywords
Austro-Ugarska; bilingvizam; obrazovanje; Židovi; manjine; nacionalizam, Habsburzi

Hrčak ID: 91467

URI
https://hrcak.srce.hr/91467

[english]

Visits: 2.179 *