Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Odnosne rečenice bez pomaka i traga: proizvodnja odnosnih rečenica kod djece s posebnim jezičnim teškoćama

Maja Balija ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet u Zagrebu, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja
Gordana Hržica ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet u Zagrebu, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja
Jelena Kuvač Kraljević ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet u Zagrebu, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja


Puni tekst: hrvatski pdf 165 Kb

str. 139-154

preuzimanja: 702

citiraj


Sažetak

Rečenice s umetnutim strukturama, a takve su svakako odnosne rečenice, najveće su
dostignuće jezičnog razvoja te su stoga opravdano jedna od vodećih tema psiholingvističkih
teorijskih promišljanja i istraživanja. Prema generativnoj teoriji za razumijevanje ili proizvodnju
takvih struktura potrebno je na sintaktičkoj razini obrade provesti nekoliko
lingvističkih postupaka, primjerice, napraviti sintaktički pomak, ostaviti trag, dodijeliti
tematsku ulogu pomaknutom elementu te uskladiti elemente odnosne rečenice. Ne čudi
stoga što se ovladavanje ovim strukturama intenzivno događa tek u školskoj dobi, a za
djecu s posebnim jezičnim teškoćama (PJT) nepremostiv je izazov. Provedeno ispitivanje
pokazuje da se u proizvodnji odnosnih rečenica djeca s PJT–om značajno razlikuju od
djece urednoga jezičnoga razvoja, što upućuje na dijagnostičku vrijednost ovih sintaktičkih
struktura.

Ključne riječi

odnosne rečenice; usvajanje rečenica; proizvodnja rečenica; djeca s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)

Hrčak ID:

94339

URI

https://hrcak.srce.hr/94339

Datum izdavanja:

27.12.2012.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.062 *