hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Pitanje nacionalnog identiteta u Podravskim motivima Krste Hegedušića

Petar Prelog ; Institut za povijest umjetnosti, Zagreb

Puni tekst: hrvatski, pdf (1 MB) str. 203-210 preuzimanja: 1.105* citiraj
APA 6th Edition
Prelog, P. (2012). Pitanje nacionalnog identiteta u Podravskim motivima Krste Hegedušića. Radovi Instituta za povijest umjetnosti, (36), 203-210. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/95927
MLA 8th Edition
Prelog, Petar. "Pitanje nacionalnog identiteta u Podravskim motivima Krste Hegedušića." Radovi Instituta za povijest umjetnosti, vol. , br. 36, 2012, str. 203-210. https://hrcak.srce.hr/95927. Citirano 08.12.2021.
Chicago 17th Edition
Prelog, Petar. "Pitanje nacionalnog identiteta u Podravskim motivima Krste Hegedušića." Radovi Instituta za povijest umjetnosti , br. 36 (2012): 203-210. https://hrcak.srce.hr/95927
Harvard
Prelog, P. (2012). 'Pitanje nacionalnog identiteta u Podravskim motivima Krste Hegedušića', Radovi Instituta za povijest umjetnosti, (36), str. 203-210. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/95927 (Datum pristupa: 08.12.2021.)
Vancouver
Prelog P. Pitanje nacionalnog identiteta u Podravskim motivima Krste Hegedušića. Radovi Instituta za povijest umjetnosti [Internet]. 2012 [pristupljeno 08.12.2021.];(36):203-210. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/95927
IEEE
P. Prelog, "Pitanje nacionalnog identiteta u Podravskim motivima Krste Hegedušića", Radovi Instituta za povijest umjetnosti, vol., br. 36, str. 203-210, 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/95927. [Citirano: 08.12.2021.]

Sažetak
Podravski motivi Krste Hegedušića – zbirka crteža objavljena 1933. u Zagrebu – pokazali su se jednom od prijelomnih točaka u hrvatskoj umjetnosti međuratnog razdoblja. Njihova se važnost prepoznaje na dvije temeljne razine. Prvo, tridesetak Hegedušićevih crteža može se interpretirati u kontekstu osnovnih obilježja djelovanja Udruženja umjetnika Zemlja, kao eksplicitan iskaz autorovih oblikovnih nastojanja, ali i sadržajnih inklinacija. S druge strane, Podravski motivi posjeduju osobitu važnost zbog složene ideološke bitke koja ih je pratila. Naime, Predgovor Podravskim motivima Miroslava Krleže – po riječima Stanka Lasića, njegova najznačajnijeg tumača – »osnovni je tekst čitava sukoba na književnoj ljevici«. U tom smislu i sami su crteži nedugo nakon objavljivanja zadobili dodatnu težinu, pa su značenjski promatrani prije svega u temeljnom kontekstu uvodnoga teksta: u svjetlu zalaganja za društveno angažiranu, ali neovisnu umjetnost, za umjetničko djelo kao produkt individualnih stvaralačkih poticaja, a protiv njegove sveobuhvatne ideologizacije. Ipak, kritičko sagledavanje samih crteža, kao i njihova predgovora, ne može biti ograničeno isključivo na spektar značenja povezan s glasovitim sukobom na ljevici. Naime, u Predgovoru Krleža raspravlja i o mnogim problemima koje prepoznaje kao ključne za određivanje obilježja hrvatskog kulturnog identiteta početkom četvrtog desetljeća. Tako se pojedini dijelovi teksta mogu tumačiti kroz prizmu odnosa nacionalnog identiteta i umjetničkog stvaralaštva, kao jednog od temeljnih problema koji su nastojali artikulirati vodeći članovi Udruženja umjetnika Zemlja, ali i drugi protagonisti hrvatske umjetnosti. U tom smislu, posebna se pozornost pridaje Hegedušićevoj ulozi u procesu artikulacije ideje o nezavisnom, nacionalnom likovnom izrazu te se ističe značenje Podravskih motiva u povezivanju ideoloških pozicija s lijevim političkim predznakom i nacionalnih kategorija, što toj ideji daje specifično obilježje među srodnim pojavama u srednjoeuropskom kulturnom prostoru.

Ključne riječi
Krsto Hegedušić; Podravski motivi; Miroslav Krleža; nacionalni identitet; Udruženje umjetnika Zemlja; sukob na književnoj ljevici

Hrčak ID: 95927

URI
https://hrcak.srce.hr/95927

Posjeta: 5.056 *