hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad

Elementi klasičnoga i njihovo variranje od negacije do aproprijacije u kiparskom opusu Ivana Meštrovića: studentsko – zagrebačko razdoblje

Barbara Vujanović

Puni tekst: hrvatski, pdf (2 MB) str. 233-247 preuzimanja: 549* citiraj
APA 6th Edition
Vujanović, B. (2012). Elementi klasičnoga i njihovo variranje od negacije do aproprijacije u kiparskom opusu Ivana Meštrovića: studentsko – zagrebačko razdoblje. Adrias, (18), 233-247. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/99698
MLA 8th Edition
Vujanović, Barbara. "Elementi klasičnoga i njihovo variranje od negacije do aproprijacije u kiparskom opusu Ivana Meštrovića: studentsko – zagrebačko razdoblje." Adrias, vol. , br. 18, 2012, str. 233-247. https://hrcak.srce.hr/99698. Citirano 16.10.2019.
Chicago 17th Edition
Vujanović, Barbara. "Elementi klasičnoga i njihovo variranje od negacije do aproprijacije u kiparskom opusu Ivana Meštrovića: studentsko – zagrebačko razdoblje." Adrias , br. 18 (2012): 233-247. https://hrcak.srce.hr/99698
Harvard
Vujanović, B. (2012). 'Elementi klasičnoga i njihovo variranje od negacije do aproprijacije u kiparskom opusu Ivana Meštrovića: studentsko – zagrebačko razdoblje', Adrias, (18), str. 233-247. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/99698 (Datum pristupa: 16.10.2019.)
Vancouver
Vujanović B. Elementi klasičnoga i njihovo variranje od negacije do aproprijacije u kiparskom opusu Ivana Meštrovića: studentsko – zagrebačko razdoblje. Adrias [Internet]. 2012 [pristupljeno 16.10.2019.];(18):233-247. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/99698
IEEE
B. Vujanović, "Elementi klasičnoga i njihovo variranje od negacije do aproprijacije u kiparskom opusu Ivana Meštrovića: studentsko – zagrebačko razdoblje", Adrias, vol., br. 18, str. 233-247, 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/99698. [Citirano: 16.10.2019.]

Sažetak
Razmatranje elemenata klasičnoga, odnosno aspekata klasicizma, pod čime podrazumijevamo utjecaje arhajske i klasične grčke – antičke te renesansne umjetnosti, u kiparskome opusu Ivana Meštrovića kompleksno je pitanje. Osim djela u čijoj formi i sadržaju iščitavamo kiparevu refleksiju klasike, dostupni su nam i njegovi komentari, tekstovi u kojima eksplicitno izražava svoj stav prema nasljedovanju klasičnih uzora. Još od studentskih dana na bečkoj Akademie der Bildenden Künste, kada poput svakoga mladog čovjeka bez obzira na to u kojem vremenu djeluje, iskazuje bunt protiv općeprihvaćenih i od svojih profesora nametnutih kanona klasicizma, pa sve do trenutka kad i sam postaje profesor i rektor na Kraljevskoj akademiji za umjetnost i obrt odnosno Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, preuzimajući tako zadaću da sam određene norme prenese svojim učenicima, Meštrović je itekako upućen i svjestan poznavatelj klasičnih tradicija. Raspon od zazora do afirmacije kanona, napose Michelangelovog, zrcali sazrijevanje i formiranje umjetničke ličnosti kroz različita razdoblja djelovanja. Taj odnos je rijetko jednoznačan; katkada sam autor podastire kontradikcije, osobito u pisanim tragovima, stavljajući tumača njegovih djela u zamku da sitničavim prenaglašavanjem određenih elemenata forme kao doslovno preuzetih obrazaca, previdi smisao djela u cjelini.
Kroz reprezentativna kiparska ostvarenja koja su na tematskoj i/ili oblikovnoj razini inspirirana antičkim ili renesansnim izvorima, u ovom radu protumačit ćemo pojam klasičnoga u opusu Ivana Meštrovića, koje varira ovisno o razdoblju, aktualnom stilskom toku, temi, ulozi djela unutar ciklusa, itd. Razumijevanje tih varijacija bitno je za sagledavanje geneze njegova likovnoga stila.

Ključne riječi
Ivan Meštrović; antička tradicija; vaze; Auguste Rodin; neoklasicizam; Michelangelo Buonarotti

Hrčak ID: 99698

URI
https://hrcak.srce.hr/99698

[engleski]

Posjeta: 802 *