hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Kantov pojam genija i smisao umjetnosti

Vedran Rutnik ; Osijek, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (347 KB) str. 69-81 preuzimanja: 2.189* citiraj
APA 6th Edition
Rutnik, V. (2013). Kantov pojam genija i smisao umjetnosti. Filozofska istraživanja, 33 (1), 69-81. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/101686
MLA 8th Edition
Rutnik, Vedran. "Kantov pojam genija i smisao umjetnosti." Filozofska istraživanja, vol. 33, br. 1, 2013, str. 69-81. https://hrcak.srce.hr/101686. Citirano 25.10.2020.
Chicago 17th Edition
Rutnik, Vedran. "Kantov pojam genija i smisao umjetnosti." Filozofska istraživanja 33, br. 1 (2013): 69-81. https://hrcak.srce.hr/101686
Harvard
Rutnik, V. (2013). 'Kantov pojam genija i smisao umjetnosti', Filozofska istraživanja, 33(1), str. 69-81. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/101686 (Datum pristupa: 25.10.2020.)
Vancouver
Rutnik V. Kantov pojam genija i smisao umjetnosti. Filozofska istraživanja [Internet]. 2013 [pristupljeno 25.10.2020.];33(1):69-81. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/101686
IEEE
V. Rutnik, "Kantov pojam genija i smisao umjetnosti", Filozofska istraživanja, vol.33, br. 1, str. 69-81, 2013. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/101686. [Citirano: 25.10.2020.]

Sažetak
Genijalnost kao rodno mjesto umjetnički lijepog u Kanta je mišljena kao slobodna igra razuma i uobrazilje. Ljepota se čovjeku pojavljuje ili kao prirodna ili kao umjetnička. Ona nije određena kao svojstvo promatranog predmeta, već kao događaj osebujne vrste unutar subjekta. Odredbeni princip estetičkog prosuđivanja leži u reflektirajućoj moći suđenja, a pojam formalne svrhovitosti prirode koji ona proizvodi posreduje između prostora prirode i prostora slobode u čovjeku. Odriješenost od zakonodavstva razuma i uma ujedno osigurava autonomiju estetičkog suda. Na taj se način i umjetnost pokazuje kao samosvršna.
S obzirom da Kantovo razumijevanje porijekla i biti umjetnosti proizlazi iz cjeline njegova filozofijskog sistema, u radu se razmatraju uvjeti mogućnosti filozofije umjetnosti. Vodeći se Kantovim određenjem osjećaja slobode u njegovu predumjetničkom vidu, rad problematizira mogućnost izvanumjetničkog razumijevanja ljepote, čime se dovodi u pitanje smisao umjetnosti, kao i smisao teorijskih razmatranja o njoj.

Ključne riječi
Immanuel Kant; genij; reflektirajuća moć suđenja; formalna svrhovitost prirode; prirodno lijepo; umjetnički lijepo

Hrčak ID: 101686

URI
https://hrcak.srce.hr/101686

[engleski]

Posjeta: 3.091 *