hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Patisambhidāmagga kao rano egzegetsko djelo theravādskog buddhizma

Goran Kardaš ; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (456 KB) str. 139-150 preuzimanja: 201* citiraj
APA 6th Edition
Kardaš, G. (2013). Patisambhidāmagga kao rano egzegetsko djelo theravādskog buddhizma. Filozofska istraživanja, 33 (1), 139-150. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/101694
MLA 8th Edition
Kardaš, Goran. "Patisambhidāmagga kao rano egzegetsko djelo theravādskog buddhizma." Filozofska istraživanja, vol. 33, br. 1, 2013, str. 139-150. https://hrcak.srce.hr/101694. Citirano 19.07.2019.
Chicago 17th Edition
Kardaš, Goran. "Patisambhidāmagga kao rano egzegetsko djelo theravādskog buddhizma." Filozofska istraživanja 33, br. 1 (2013): 139-150. https://hrcak.srce.hr/101694
Harvard
Kardaš, G. (2013). 'Patisambhidāmagga kao rano egzegetsko djelo theravādskog buddhizma', Filozofska istraživanja, 33(1), str. 139-150. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/101694 (Datum pristupa: 19.07.2019.)
Vancouver
Kardaš G. Patisambhidāmagga kao rano egzegetsko djelo theravādskog buddhizma. Filozofska istraživanja [Internet]. 2013 [pristupljeno 19.07.2019.];33(1):139-150. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/101694
IEEE
G. Kardaš, "Patisambhidāmagga kao rano egzegetsko djelo theravādskog buddhizma", Filozofska istraživanja, vol.33, br. 1, str. 139-150, 2013. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/101694. [Citirano: 19.07.2019.]

Sažetak
Patisambhidāmagga je vjerojatno najranije egzegetsko djelo theravādskog buddhizma. U ovome članku tematiziraju se tri koncepta ranobuddhističke filozofije koja su vjerojatno začeta u ovome djelu, naime četiri tipa diskriminirajućeg znanja (patisambhidāñāna), teorija trenutačnosti (khanavāda) i koncept »vlastite prirode« (sabhāva). Prvi koncept polaže temelje za vjerojatno najranije hermeneutičko oruđe za pristupanje Buddhinom nauku i njegovom razumijevanju. Drugi uvodi ideju »promjene onoga što stoji« (thitassa aññathattam) unutar općeg Buddhinog nauka o netrajnosti svih fenomena (anicca) započinjući time klasičnu ranobuddhističku teoriju o trenutačnosti svih dhamma. Konačno, djelo vjerojatno po prvi puta u buddhističku filozofiju uvodi koncept »vlastite prirode« (sabhāva) koji će postati najkontroverzniji koncept u buddhističkoj filozofiji općenito. U ovome se članku, međutim, pokazuje da taj koncept ovdje još nema svoje klasične konotacije, nego je sinoniman s opće buddhističkim atta (sebstvo), tj. sintagma ‘prazan vlastite prirode’ istoznačna je s kanonskim ‘prazan sebstva i onoga što pripada sebstvu’.

Ključne riječi
lakkhana(karakteristika); patisambhidāñāna (diskriminirajuće znanje); sabhāva (vlastita priroda); suñña (prazan), theravāda; trenutačnost

Hrčak ID: 101694

URI
https://hrcak.srce.hr/101694

[engleski]

Posjeta: 444 *