Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

PRIHVAĆANJE OTVORENOG PRISTUPA U ZNANOSTI I OBRAZOVANJU

Elena Krelja Kurelović orcid id orcid.org/0000-0002-6703-7049 ; Veleučilište u Rijeci
Sabina Rako orcid id orcid.org/0000-0002-8457-3089 ; Sveučilišni računski centar (SRCE)
Jasminka Tomljanović orcid id orcid.org/0000-0001-6027-2305 ; Veleučilište u Rijeci


Puni tekst: hrvatski pdf 660 Kb

str. 1-16

preuzimanja: 2.282

citiraj


Sažetak

Utemeljenost rada leži u inicijativi otvorenog pristupa znanstvenim informacijama (budimpeštanska i berlinska deklaracija, Pantonov princip) kao i u pariškoj deklaraciji o otvorenom pristupu obrazovnim resursima (OER). Fokus rada je na uporabi otvorenog pristupa znanstvenim i obrazovnim sadržajima od strane akademske zajednice, s naglaskom na njihovu aktivnu participaciju, tj. publiciranje. Kod publiciranja u otvorenom pristupu treba razlikovati „zlatni put“ (elektroničke časopise) i „zeleni put“ (načelo samoarhiviranja, npr. repozitoriji). Kad je riječ o otvoreno dostupnim obrazovnim resursima, osnovna nit vodilja je realizirati pravo svakog pojedinca na informaciju i obrazovanje, što je ključno za društvo znanja. Pri tome treba razlikovati otvorene obrazovne resurse od otvorenih e-tečajeva i otvorenog obrazovanja. Karakteristično za OER je da su u digitalnom obliku te da se mogu slobodno preuzimati, koristiti, preslikavati, mijenjati, dalje distribuirati i dijeliti; koriste se u svrhu poučavanja, učenja i istraživanja, a najčešće se ustupaju uz licenciju Creative Commons. U radu se analiziraju rezultati pilot-istraživanja čiji je cilj utvrditi zastupljenost uporabe i objavljivanja otvoreno dostupnih znanstvenih i obrazovnih resursa u odnosu na one s ograničenim pristupom, na nekolicini hrvatskih visokoškolskih ustanova. Utvrđeno je da su ispitanici s veleučilišta ostvarili veću razinu dostupnosti obrazovnih resursa od onih sa sveučilišta. Rezultati također ukazuju da ispitanici za potrebe vlastitog usavršavanja više koriste informacijske resurse s otvorenim nego ograničenim pristupom, ali se radovi više publiciraju u klasičnim nego u otvorenim publikacijama. Za šire prihvaćanje otvorenog pristupa u akademskoj zajednici potrebno je strateško planiranje na institucionalnoj i nacionalnoj razini.

Ključne riječi

otvoreni pristup; znanstvene publikacije; otvoreno publiciranje; nastavni materijali; OER

Hrčak ID:

103442

URI

https://hrcak.srce.hr/103442

Datum izdavanja:

21.5.2013.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.978 *