hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

EU nije YU – EU je fora: Analiza predreferendumskih televizijskih spotova Vlade RH za ulazak Hrvatske u Europsku uniju

Zlatan Krajina ; Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (145 KB) str. 98-123 preuzimanja: 549* citiraj
APA 6th Edition
Krajina, Z. (2013). EU nije YU – EU je fora: Analiza predreferendumskih televizijskih spotova Vlade RH za ulazak Hrvatske u Europsku uniju. Politička misao, 50 (2), 98-123. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/103956
MLA 8th Edition
Krajina, Zlatan. "EU nije YU – EU je fora: Analiza predreferendumskih televizijskih spotova Vlade RH za ulazak Hrvatske u Europsku uniju." Politička misao, vol. 50, br. 2, 2013, str. 98-123. https://hrcak.srce.hr/103956. Citirano 14.12.2019.
Chicago 17th Edition
Krajina, Zlatan. "EU nije YU – EU je fora: Analiza predreferendumskih televizijskih spotova Vlade RH za ulazak Hrvatske u Europsku uniju." Politička misao 50, br. 2 (2013): 98-123. https://hrcak.srce.hr/103956
Harvard
Krajina, Z. (2013). 'EU nije YU – EU je fora: Analiza predreferendumskih televizijskih spotova Vlade RH za ulazak Hrvatske u Europsku uniju', Politička misao, 50(2), str. 98-123. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/103956 (Datum pristupa: 14.12.2019.)
Vancouver
Krajina Z. EU nije YU – EU je fora: Analiza predreferendumskih televizijskih spotova Vlade RH za ulazak Hrvatske u Europsku uniju. Politička misao [Internet]. 2013 [pristupljeno 14.12.2019.];50(2):98-123. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/103956
IEEE
Z. Krajina, "EU nije YU – EU je fora: Analiza predreferendumskih televizijskih spotova Vlade RH za ulazak Hrvatske u Europsku uniju", Politička misao, vol.50, br. 2, str. 98-123, 2013. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/103956. [Citirano: 14.12.2019.]

Sažetak
Analizom narativa i diskursa televizijskih spotova Vlade RH, emitiranih na
nacionalnim televizijama uoči referenduma o ulasku Hrvatske u EU, ova studija
uzima dvojak fokus, te nastoji, prvo, ustanoviti osnovne komunikacijske
oblike korištene u nastojanju mobiliziranja što većeg afirmativnog izjašnjavanja
građana s pravom glasa na referendumu i, drugo, demonstrirati njihov
značaj za komunikaciju Vlade s građanima, odnosno za demokratski proces
pregovaranja (osvajanja) popularnog konsenzusa oko prijenosa dijela suvereniteta
s nacionalne države na nadnacionalnu zajednicu. Dekonstrukcijom
jezične (ovdje audio-vizualne) dinamike odabrane koherentne skupine medijskih
tekstova (spotova) kao platforme reprezentiranja pretpostavljenih sukobljenih
stajališta o ulasku u EU ova studija identificira tipične diskurzivne
komponente spotova, odnosno implicirani odnos moći autora (Vlade) i adresata
(građana) spotova, koji se reflektira u tematskoj (izostavljanje informacija
o ispregovaranim stajalištima) i strukturnoj stalnosti (građanin odglumi
komentar o ulasku u vidu trača, a anonimni glas odgovori opovrgavanjem,
ruganjem, skretanjem s teme ili karikaturiranjem). Istraživanje pokazuje da
emitirani spotovi kao temeljni obrazac komunikacije uspostavljaju propagandu,
a ne informativni resurs, što im je deklarativni cilj. Umjesto ujednačenih
informacija o prednostima i manama ulaska Vlada nudi reklamne spotove
“prodaje” dobrobiti, zarađene ničime do odabirom ulaska u EU, a umjesto
demonstriranja ispregovaranih hrvatskih stajališta (temeljna pozicija ulaska)
nabrajaju se gospodarski uspjesi moćnih članica. Kontekstualizirajući spotove
u širim raspravama o političkoj komunikaciji uoči ulaska u EU, povlačim
paralele s iskustvima drugih novopridošlih članica s jedne, te s hrvatskim naslijeđem
autoritarnosti u komuniciranju elita s građanima o važnim nacionalnim
političkim temama s druge strane, u kojima raznolikost mišljenja građana
permanentno ne dobiva status relevantnog političkog mišljenja.

Ključne riječi
EU; Hrvatska; referendum; televizija; spot; propaganda

Hrčak ID: 103956

URI
https://hrcak.srce.hr/103956

[engleski]

Posjeta: 1.076 *