Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Regionalne brodograđevne tradicije na Jadranu u rimsko doba

Giulia BOETTO orcid id orcid.org/0000-0003-2543-4510 ; Aix-Marseille Université, Centre Camille Jullian (UMR 7299) MMSH – 5 rue du Château de l’Horloge, BP 647 F-13094, Aix-en-Provence Cedex 2, France
Corinne ROUSSE ; Aix-Marseille Université, Centre Camille Jullian (UMR 7299) MMSH – 5 rue du Château de l’Horloge, BP 647 F-13094, Aix-en-Provence Cedex 2, France


Puni tekst: francuski pdf 3.761 Kb

str. 427-441

preuzimanja: 991

citiraj


Sažetak

Nove studije brodske arheologije naglašavaju da je u rimsko doba postojao suživot raznih brodograđevnih tradicija,
prilagođenih različitim potrebama plovidbe a dijelom i specifičnostima lokalnih tradicija. Na vrlo prostranom
dijelu Jadrana, koji se proteže od sjeverno-istočne Italije do Dalmacije, a obuhvaća i Norik, niz trupova šivanih lađa
omogućuje konačnu identifikaciju raznih regionalnih tradicija, karakterističnih za plovidbu morem i rijekama.
Ovaj se rad nadovezuje na naš članak, objavljen u jednoj knjizi posvećenoj riječnim lađama “galsko-rimske” ili
“keltske” tradicije te, u širem smislu, na regionalne brodograđevne tradicije u rimskom svijetu (BOETTO, ROUSSE
2011). Polazeći od ponovnog istraživanja trupa plitke riječne lađe iz Lipa (Ljubljana, Slovenija), čija su tehnička
obilježja – posebice spajanje dasaka šivanjem – vjerojatno pod utjecajem jadranskog primorja, predlaže se ponovno
proučavanje studija o šivanim trupovima na Jadranu. Postoji razlika između morskih i riječno-morskih šivanih
lađa zapadne obale (od ušća rijeke Pad do Akvileje) i lađa s istočne obale. U tradicionalnoj izgradnji riječnih lađa
ravnog dna predrimskog supstrata u jugoistočnoj Europi, analiza omogućuje također razlikovanje dva podskupa:
prvi otvoren jadranskim utjecajima i drugi koji nije ni pod kakvim mediteranskim utjecajem. Očuvani ostaci trupa
u Lipama, dugi 30 metara i široki otprilike 5 metara, otkriveni su 1890. godine, 300 m dalje od današnjeg toka rijeke
Ljubljanice (slike 1 - 6). Ova je plitka lađa velikih dimenzija bila posebno namijenjena za prijevoz teškog tereta i za
plovidbu po mirnim vodama. Datacije te lađe su različite: kreću se između X. i V. stoljeća prije Krista (MÜLLNER
1890) i željeznog doba (SALEMKE 1973). U novije je vrijeme Gaspari predložio, na temelju novih analiza metodom
aktivnog ugljika na još očuvanim dijelovima, dataciju na početak I. stoljeća poslije Krista, u razdoblje vladavine
cara Augusta i razvoja kolonije Emone/Ljubljane (GASPARI 1998a; 1998b; 2009). Spoj šivanih dasaka ravnog dna
i bokova jedna je od posebnosti lađe iz Lipa. Shema stvaranja i završni nacrt ovih prošiva ipak nisu posve jasni zbog
određenih nepodudaranja u izvorima (slika 7). Ova lađa međutim ima i druge važne osobitosti među kojima je
ravno dno, bez kobilice, bokovi s platicama spojenim stično; jedno monoksilno izdubljeno deblo koje omogućuje
prolaz između dna i bokova; spoj rebrenice i oplate od drvenih klinova; prisutnost klinova, barem na bokovima,
koji su se koristili u fazi koja je prethodila spajanju lađe; učvršćivanje trupa pomoću biljnih vlakana postavljenih
iznad spojeva među daskama i pričvršćivanje prošavima. Lađa iz Lipa tradicionalno se veže za Jadransko more,
posebno za primjere šivanih lađa koje se nalaze u području između ušća rijeke Pad i Akvileje, tj. za regionalnu
tradiciju za koju se predlaže naziv „rimsko-padska“. Obilježava je sustav spajanja oplata s prekriženim šavovima
(ponekad koristeći spojeve utora i jezičaca u gornjim dijelovima trupa), dok je spoj oplata i rebrenica napravljen dr-
venim klinovima ili vezanjem. U sklopu ove „rimsko-padske“ tradicije moguće je razlučiti dva podskupa (slika 8) :
prvi obuhvaća riječne lađe ravnog dna, poput trupova Stella (počeci I. stoljeća poslije Krista), Corte Cavanella 2 i
vjerojatno Corte Cavanella 1 (počeci II. st. poslije Krista), Cavanella d’Adige (II. – I. st. prije Krista); drugi obuhvaća
riječno-morske lađe obilježene aksijalnim sustavom (kobilica – daska) kojeg predstavljaju trupovi u Comacchiu
(kraj I. st. prije Krista), Lidu di Venezia (između I. st. poslije Krista i polovice II. st. poslije Krista) te vjerojatno
Cerviji (nepoznata datacija, između kasne antike i VII. stoljeća) i Pomposi (XI. st.).
Ipak, lađa iz Lipa, umjesto da se spaja s „rimsko-padskom“ tradicijom sjevernog i zapadnog Jadrana, trebala bi biti
bliža jednoj drugoj regionalnoj brodograđevnoj tradiciji koju obilježava jednostavniji sustav prošiva (slika 9). Ova je
tradicija dobro dokumentirana zahvaljujući arheologiji istočnog Jadrana, od Istre (Zambratija) do sjeverne Dalmacije
(Zaton/Nin i Caska). Trup u Zambratiji datira se između X. st. prije Krista i VI. stoljeća prije Krista, međutim,
bio je predmetom samo jedne uvodne studije. Tri ostatka trupa iz Zatona/Nina male su lađe pogodne za plovidbu
uz obalu iz prve polovice I. st. poslije Krista. Trup u Caski (I. – II. st. poslije Krista) ima od 9-10 m dužine i reutiliziran
je u jednoj luci. Prema pisanim izvorima, tehnika spajanja pomoću šivanja koristila se na prostoru istočnog
Jadrana prije rimske vladavine. Riječ je o predrimskoj tradiciji koja bi se, ako se potvrdi datacija trupa u Zambratiji,
mogla nazvati « ilirska» i odnositi se na područje Strabonova Ilirika. Ipak, s obzirom da veći broj poznatih primjera
potječe iz rimskog vremena, predlaže se određivanje ove tradicije istočnog Jadrana kao „rimsko-ilirske“. Ovaj pojam
vodi računa o kronološkom kontekstu, rimskom razdoblju te geografskom području Strabonova Ilirika. Ovaj rad
razmatra također tezu koju zastupaju neki autori (BOCKIUS 2003; GASPARI ET AL. 2006), o izravnom prijelazu
iz spajanja šivanjem do spajanja s metalnim pritegama. U jugoistočnoj Europi najmanje su tri trupa ravnih lađa
koji imaju ova obilježja. One su pronađene u Kušjaku u Srbiji (II. st. poslije Krista), u Sisku u Hrvatskoj (II. – III.
st. poslije Krista) i, kao što je to slučaj trupa u Lipama, u Sloveniji u Ljubljanici (I. st. poslije Krista). Čini se da ta
plovila pripadaju regionalnoj skupini koju karakterizira sustav šuperenja biljnim vlaknima pričvršćenim metalnim
pritegama te isključivo korištenje drvenih klinova za spajanje dasaka ravnog dna s rebrenicama. Čini se da se ovaj
regionalni podskup, nedovoljno poznat u sadašnjoj fazi istraživanja, ne može povezati s trupom iz Lipa. Trup iz Lipa
i novi trup iz Ljubljanice poprilično su različiti u pogledu izvedbe, ali se oba datiraju u Augustovo vrijeme.

Ključne riječi

Hrčak ID:

104336

URI

https://hrcak.srce.hr/104336

Datum izdavanja:

1.8.2012.

Podaci na drugim jezicima: francuski

Posjeta: 1.736 *