hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Uredbe iz nužde hrvatskog predsjednika: mjerodavnost francuskog javnog prava

Ivan Padjen ; Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (106 KB) str. 149-165 preuzimanja: 277* citiraj
APA 6th Edition
Padjen, I. (1996). Uredbe iz nužde hrvatskog predsjednika: mjerodavnost francuskog javnog prava. Politička misao, 33 (1), 149-165. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/106035
MLA 8th Edition
Padjen, Ivan. "Uredbe iz nužde hrvatskog predsjednika: mjerodavnost francuskog javnog prava." Politička misao, vol. 33, br. 1, 1996, str. 149-165. https://hrcak.srce.hr/106035. Citirano 12.12.2019.
Chicago 17th Edition
Padjen, Ivan. "Uredbe iz nužde hrvatskog predsjednika: mjerodavnost francuskog javnog prava." Politička misao 33, br. 1 (1996): 149-165. https://hrcak.srce.hr/106035
Harvard
Padjen, I. (1996). 'Uredbe iz nužde hrvatskog predsjednika: mjerodavnost francuskog javnog prava', Politička misao, 33(1), str. 149-165. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/106035 (Datum pristupa: 12.12.2019.)
Vancouver
Padjen I. Uredbe iz nužde hrvatskog predsjednika: mjerodavnost francuskog javnog prava. Politička misao [Internet]. 1996 [pristupljeno 12.12.2019.];33(1):149-165. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/106035
IEEE
I. Padjen, "Uredbe iz nužde hrvatskog predsjednika: mjerodavnost francuskog javnog prava", Politička misao, vol.33, br. 1, str. 149-165, 1996. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/106035. [Citirano: 12.12.2019.]

Sažetak
Hrvatski Ustavni sud je svojom odlukom od 24. lipnja 1992. godine djelomice odbio zahtjev da se pokrene postupak, a djelomice prekinuo već pokrenuti postupak da se odredi ustavnost tridesetak izvanrednih uredaba koje je donio Predsjednik Republike Hrvatske za neobjavljenog rata sa Srbijom i JNA u drugoj polovici 1991. godine. Sud je obrazložio svoju odluku inter alia sljedećim argumentima: Predsjednik je ovlašten donositi izvanredne uredbe, a da najprije ne mora proglasiti izvanredno stanje; predsjedničke izvanredne uredbe mogu biti retroaktivne, budući da to hrvatski Ustav izrijekom ne zabranjuje. Tumačenje Suda, koje podržava stanje trajnog državnog udara, vjerojatno je posljedica ideje koju uzimaju zdravo za gotovo neki hrvatski pravni stručnjaci za ustavna pitanja, da je hrvatski Ustav načinjen po uzoru na Ustav francuske Pete Republike pa široke ovlasti francuskog predsjednika pripadaju i njegovu hrvatskom kolegi. Ovaj esej osporava tu postavku i raspravlja o važnosti usporedne ustavne teorije za hrvatsku ustavnu praksu. Prva tri dijela pokazuju da se usprkos političkim sličnostima između nastanka francuske Pete Republike i Republike Hrvatske, ta dva polupredsjednička sustava razlikuju u nekoliko važnih ustavnih i pravnih aspekata, tako da ovlasti francuskog predsjednika, posebice one u vezi s njegovim izvanrednim ovlastima, ne mogu poslužiti kao uvjerljiv autoritet u tumačenju ovlasti hrvatskog predsjednika. U četvrtom se dijelu tvrdi da ako je nešto u francuskom pravu autoritativno u odnosu na tumačenje odredbi hrvatskog Ustava to je nastojanje francuskog Conseil d'Etat da kontrolira, makar u ograničenom opsegu, zakonitost predsjedničkih izvanrednih uredbi. U posljednjem se dijelu tvrdi da su pretpostavke pomoću kojih hrvatski Ustavni sud tumači predsjedničke ovlasti više u skladu s weimarskim ustavom nego Ustavom francuske Pete Republike. Članak završava upozorenjem da neograničene predsjedničke ovlasti u Hrvatskoj mogu dovesti, kao u Mussolinijevoj Italiji i Weimarskoj Republici, do diktature.

Hrčak ID: 106035

URI
https://hrcak.srce.hr/106035

[engleski]

Posjeta: 473 *