hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Granice političkog i ideološkog u vizualnoj kulturi

Marko Kardum   ORCID icon orcid.org/0000-0002-0797-6677 ; Plješivička 8, 10000 Zagreb

Puni tekst: hrvatski, pdf (177 KB) str. 105-124 preuzimanja: 371* citiraj
APA 6th Edition
Kardum, M. (2013). Granice političkog i ideološkog u vizualnoj kulturi. Ethnologica Dalmatica, 20 (1), 105-124. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/107481
MLA 8th Edition
Kardum, Marko. "Granice političkog i ideološkog u vizualnoj kulturi." Ethnologica Dalmatica, vol. 20, br. 1, 2013, str. 105-124. https://hrcak.srce.hr/107481. Citirano 19.10.2019.
Chicago 17th Edition
Kardum, Marko. "Granice političkog i ideološkog u vizualnoj kulturi." Ethnologica Dalmatica 20, br. 1 (2013): 105-124. https://hrcak.srce.hr/107481
Harvard
Kardum, M. (2013). 'Granice političkog i ideološkog u vizualnoj kulturi', Ethnologica Dalmatica, 20(1), str. 105-124. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/107481 (Datum pristupa: 19.10.2019.)
Vancouver
Kardum M. Granice političkog i ideološkog u vizualnoj kulturi. Ethnologica Dalmatica [Internet]. 2013 [pristupljeno 19.10.2019.];20(1):105-124. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/107481
IEEE
M. Kardum, "Granice političkog i ideološkog u vizualnoj kulturi", Ethnologica Dalmatica, vol.20, br. 1, str. 105-124, 2013. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/107481. [Citirano: 19.10.2019.]

Sažetak
U radu se ispituje vizualna kultura s obzirom na opreku prirodno/kulturno. Istraživanjem koje obuhvaća radove W. T. J. Mitchella, W. Benjamina, M. Foucaulta i J. Baudrillarda pokazuje se povijest uloge vizualnog i značenja koja ono može imati u širem društvenom kontekstu. Utvrđuje se nemogućnost da se vizualnost odredi samo kao prirodnu ljudsku zadanost te se stoga iznosi uloga koju u njoj imaju ideološki i politički mehanizmi. Sama ideologija prikaza se razotkriva kao uvijek prisutna, a naročito s tehnološkim razvitkom, a prije svega usponom fotografije, filma, televizije i Interneta. Ideologija prikaza tim razvitkom napreduje do ideologije vidljivoga kao stvarnoga, a u pozadini gubi referentnu točku u stvarnosti. Ipak, kako se viziji ne može u potpunosti odreći prirodnost, pokazuje se da vizualno treba promatrati u stalnoj interakciji prirodnog i kulturnog. Takva dvosmjernost odnosa pokazuje i (ne)skrivenu moć vizualnoga, ali i ne uvijek unaprijed zadanu ideološku moć slika. Statičnost isključivo prirodne ili ideološke paradigme vizualnosti se napušta, a produkti vizualnosti ne zauzimaju više samo unaprijed definiranu poziciju subjekta moći i time tvore granicu ideološkog i političkog u vizualnoj kulturi.

Ključne riječi
ideologija; politika; vizualna kultura; kritička teorija; simulakrum

Hrčak ID: 107481

URI
https://hrcak.srce.hr/107481

[engleski]

Posjeta: 711 *