Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Spontana komunikacija i njena učinkovitost u djece s poremećajem iz autističnog spektra

Jasmina Stošić ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za inkluzivnu edukaciju i rehabilitaciju, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 384 Kb

str. 115-129

preuzimanja: 1.345

citiraj


Sažetak

Ciljevi ovog istraživanja bili su analizirati spontanu komunikaciju djece s poremećajem iz autističnog spektra (AS) uključene u redovni i one uključene u posebni predškolski program te utvrditi njenu učinkovitost. Uzorak sudionika činilo je 33 djece s poremećajima iz AS u dobi od 4 do 6;9 godina. Podaci su prikupljeni korištenjem opservacije u prirodnom kontekstu bez sudjelovanja opažača uz korištenje video snimke. Video snimke su kodirane i analizirane korištenjem modela kontinuuma za procjenu komunikacijske spontanosti (Carter i Hotchkiss, 2003). Varijabla učinkovitost komunikacije operacionalizirana je obzirom na ishode odnosno posljedice komunikacije. Rezultati su pokazali da se komunikacijska spontanost djece uključene u redovni i one uključene u posebni program značajno ne razlikuje. Dodatna analiza tog rezultata pokazala je da se vrsta, a i učestalost korištenih poticaja za komunikaciju ne razlikuju između ta dva programa. Učinkovitost komunikacije djece u redovnom programu veća je od učinkovitosti komunikacije djece u posebnom programu, no u oba programa učinkovitost je veća kad je spontanost komunikacije nižeg stupnja, odnosno kad je za komunikacijski čin djetetu potrebna veća podrška.
Rezultati ukazuju na nedovoljno poticanje komunikacijske spontanosti u okviru predškolskih programa u koje su uključena
djeca s poremećajem iz AS.

Ključne riječi

spontana komunikacija; model kontinuuma; poremećaji iz autističnog spektra

Hrčak ID:

109425

URI

https://hrcak.srce.hr/109425

Datum izdavanja:

4.11.2013.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.811 *