Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Antipedagogija i suvremeni koncepti odgoja

Marko Pranjić ; Hrvatski Studiji Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 228 Kb

str. 9-22

preuzimanja: 3.316

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 113 Kb

str. 23-23

preuzimanja: 440

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 121 Kb

str. 24-24

preuzimanja: 221

citiraj


Sažetak

Odgoj kao središnja tema odgojnih znanosti ne prestaje zaokupljati mnoge pedagoge iz različitih kulturnih okruženja. Pokušava ga se sagledavati s mnogo strana kako bi se doprlo do njegove biti, maksimalno ga istražilo i unaprijedilo. Tomu želi pridonijeti i ovaj prilog u kojem se najprije razmatra antipedagogija kroz njezina bitna određenja, a zatim predstavljaju i kritički analiziraju tri suvremena pristupa odgoju: pedagoški optimizam, pedagoški pesimizam, pedagoški interakcionizam/realizam, ali se govori i o individualnoj odgovornosti odgajanika te o nekim važnim odgojnim agensima. Na pedagoški optimizam i pedagoški pesimizam gleda se kao na dvije ekstremne pozicije koje je teško znanstveno braniti pa stoga vjerojatno imaju manje svijetlu budućnost, dok se pedagoški interakcionizam/realizam vidi kao realnije shvaćanje odgoja koje sadržava elemente realnoga pedagoškog optimizma i kritičkoga pedagoškog pesimizma sa znatno većim brojem pristaša istraživanja odgojne djelatnosti, pa stoga i sa sigurnijom budućnošću. Pritom se ni u kojem slučaju ne želi ispustiti iz vida središnje obilježje odgajanika kao subjekta odgoja, naime, njegovu slobodu, koja bez obzira na kvalitetu odgojne ponude može dovesti u pitanje odgojni proces pa samim tim i učinak odgojnoga nastojanja. U svemu tome nije se željelo zaobići odgojne agense, njihovu međusobnu interakciju i komunikaciju te neke druge važne odgojne teme koje zaokupljaju istraživačku kreativnost suvremenih promicatelja odgojnih znanosti.

Ključne riječi

antipedagogija; pedagoški optimizam; pedagoški pesimizam; pedagoški interakcionizam/realizam; pedagoški agensi

Hrčak ID:

111335

URI

https://hrcak.srce.hr/111335

Datum izdavanja:

20.11.2012.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 6.525 *