hrcak mascot   Srce   HID

Pedagogijska istraživanja, Vol.9 No.1/2 Studeni 2012.

Izvorni znanstveni članak

Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja

Zvonimir Komar ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju

Puni tekst: hrvatski, pdf (261 KB) str. 25-40 preuzimanja: 454* citiraj
APA 6th Edition
Komar, Z. (2012). Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja, 9 (1/2), 25-40. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/113461
MLA 8th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja." Pedagogijska istraživanja, vol. 9, br. 1/2, 2012, str. 25-40. https://hrcak.srce.hr/113461. Citirano 25.09.2018.
Chicago 17th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja." Pedagogijska istraživanja 9, br. 1/2 (2012): 25-40. https://hrcak.srce.hr/113461
Harvard
Komar, Z. (2012). 'Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja', Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), str. 25-40. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/113461 (Datum pristupa: 25.09.2018.)
Vancouver
Komar Z. Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja [Internet]. 20.11.2012. [pristupljeno 25.09.2018.];9(1/2):25-40. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/113461
IEEE
Z. Komar, "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja", Pedagogijska istraživanja, vol.9, br. 1/2, str. 25-40, studeni 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/113461. [Citirano: 25.09.2018.]
Puni tekst: engleski, pdf (106 KB) str. 41-41 preuzimanja: 96* citiraj
APA 6th Edition
Komar, Z. (2012). Pedagogical relevance of the concept of alienation. Pedagogijska istraživanja, 9 (1/2), 41-41. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/113461
MLA 8th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogical relevance of the concept of alienation." Pedagogijska istraživanja, vol. 9, br. 1/2, 2012, str. 41-41. https://hrcak.srce.hr/113461. Citirano 25.09.2018.
Chicago 17th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogical relevance of the concept of alienation." Pedagogijska istraživanja 9, br. 1/2 (2012): 41-41. https://hrcak.srce.hr/113461
Harvard
Komar, Z. (2012). 'Pedagogical relevance of the concept of alienation', Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), str. 41-41. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/113461 (Datum pristupa: 25.09.2018.)
Vancouver
Komar Z. Pedagogical relevance of the concept of alienation. Pedagogijska istraživanja [Internet]. 20.11.2012. [pristupljeno 25.09.2018.];9(1/2):41-41. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/113461
IEEE
Z. Komar, "Pedagogical relevance of the concept of alienation", Pedagogijska istraživanja, vol.9, br. 1/2, str. 41-41, studeni 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/113461. [Citirano: 25.09.2018.]
Puni tekst: njemački, pdf (106 KB) str. 42-42 preuzimanja: 88* citiraj
APA 6th Edition
Komar, Z. (2012). Pädagogische Relevanz des Entfremdungsbegriffs. Pedagogijska istraživanja, 9 (1/2), 42-42. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/113461
MLA 8th Edition
Komar, Zvonimir. "Pädagogische Relevanz des Entfremdungsbegriffs." Pedagogijska istraživanja, vol. 9, br. 1/2, 2012, str. 42-42. https://hrcak.srce.hr/113461. Citirano 25.09.2018.
Chicago 17th Edition
Komar, Zvonimir. "Pädagogische Relevanz des Entfremdungsbegriffs." Pedagogijska istraživanja 9, br. 1/2 (2012): 42-42. https://hrcak.srce.hr/113461
Harvard
Komar, Z. (2012). 'Pädagogische Relevanz des Entfremdungsbegriffs', Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), str. 42-42. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/113461 (Datum pristupa: 25.09.2018.)
Vancouver
Komar Z. Pädagogische Relevanz des Entfremdungsbegriffs. Pedagogijska istraživanja [Internet]. 20.11.2012. [pristupljeno 25.09.2018.];9(1/2):42-42. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/113461
IEEE
Z. Komar, "Pädagogische Relevanz des Entfremdungsbegriffs", Pedagogijska istraživanja, vol.9, br. 1/2, str. 42-42, studeni 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/113461. [Citirano: 25.09.2018.]

Sažetak
Suvremena pedagogija najčešće nekritički pristaje na odgojno-obrazovnim reformama implicirane pozitivističke, otuđene koncepte apsolutne reprodukcije postojećega. Središnje obilježje otuđenosti jest razdvojenost spoznajnog subjekta i spoznajnog objekta, s ontološkom apsolutizacijom objekta, gdje zatvoreni, „zamrznuti”, nehistorijski realitet postaje mjerilo svih svrha, ciljeva i „potreba”. Subjekt tada načelno može samo „odgovarati” tim potrebama reproducirajući ono isto. Drugim riječima, njegova otuđena kreacija povratno mu, objektno, autoritetom „realiteta” određuje cjelokupno bivanje. Forme te otuđenosti danas su ponajprije tehnologizirana znanost, operacionalizirani znanstveni jezik koji prekoračuje samu znanost i postaje specifičan „društveni biheviorizam” (Marcuse, 1989), industrija kulture i kapitalizam koji svojom logikom nosi sve ove forme otuđene ljudske pseudoprakse. Pedagogijski i pedagoški put u prevladavanju ove teško će sastoji se u ponovnom uspostavljanju subjekt-objektnosti u teoriji odgoja i obrazovanja, didaktici, metodologiji i svim granama pedagogije na primjerenim specifičnim razinama, koje bi – da bi odgovarale ideji pedagogije - morale postati antipozitivističke, dijalektičke, povijesne, razvojne.

Ključne riječi
otuđenje; pedagogija; tehnologija; znanost; industrija kulture; odgojno-obrazovna reforma

Hrčak ID: 113461

URI
https://hrcak.srce.hr/113461

[engleski] [njemački]

Posjeta: 1.178 *