Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Komunikacija u vjeronauku i katehezi

Ana Thea Filipović orcid id orcid.org/0000-0002-0119-1940 ; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Visoka teološko-katehetska škola u Zadru, Zadar, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 119 Kb

str. 297-310

preuzimanja: 1.003

citiraj


Sažetak

Članak postupno i dokumentirano uvodi čitatelja u promatranje vjeronauka i kateheze s gledišta komunikacije. Polazeći od činjenice da je komunikacija bitna antropološka i teološka kategorija, autorica identificira prisutnost komunikacije u vjeronauku i katehezi na tri osnovne razine. 1. Ona je prisutna kao sustav personalnih i materijalnih komunikacijskih čimbenika i kodova koji čine pedagošku platformu i stvaraju socijalno-etičko ozračje unutar kojega se odvijaju procesi religioznog odgoja i učenja. 2. Komunikacija je način posredovanja sadržaja i postizanja ciljeva u vjeronauku i katehezi. Zbog toga su temeljna znanja o komunikaciji i njezinim zakonitostima te ispunjavanje uvjeta za autentičnu komunikaciju nužna pretpostavka za posredovanje, razumijevanje i interaktivno usvajanje vjeronaučnih sadržaja. 3. Komunikacija je i sam cilj vjeronauka i kateheze koji odgajaju za kulturu komuniciranja te vode međusobnom razumijevanju i društvenom sporazumijevanju subjekata. Na temelju Habermasovog razlikovanja asertoričkih, ekspresivnih i normativnih sadržaja u jezičnoj komunikaciji, naglašava se potreba diferenciranog pristupa pojedinim područjima vjeronaučnih i katehetskih sadržaja/ciljeva te ukazuje na potrebu uvježbavanja sposobnosti mijenjanja perspektive promatranja kako bi se došlo do sporazumijevanja i suglasnosti kada su u pitanju normativni sadržaji kršćanske vjere. Komunikacijski pristupi te sami ciljevi/sadržaji vjeronauka i kateheze tako postaju prenositeljima komunikacijskih i socijalnih kompetencija. Sve to, dakako, zahtijeva da i sami vjeroučitelji/ce i katehete/istice u svojoj temeljnoj i trajnoj formaciji imaju mogućnost stjecati potrebnu komunikacijsku kompetenciju. Autorica smatra da u tom smislu treba premisliti i preoblikovati postojeće oblike formacije vjeroučitelja/ica i kateheta/istica.

Ključne riječi

komunikacija u vjeronauku; komunikacija u katehezi; odgojna komunikacija; komunikacijski proces; komunikacijski čimbenici; razine komunikacije; autentična komunikacija; interaktivno usvajanje sadržaja; cjeloviti govor; jezični sustavi; internet i vjeronauk; odgoj za medije; metakomunikacija; tipovi komunikacijskih sadržaja; sporazumijevanje; komunikacijska kompetencija; vjeroučitelj

Hrčak ID:

113794

URI

https://hrcak.srce.hr/113794

Datum izdavanja:

12.12.2005.

Podaci na drugim jezicima: njemački

Posjeta: 2.139 *