Uklanjanje toksičnosti i genotoksičnosti procjedne vode s odlagališta uporabom dviju metoda pročišćavanja

Sandra Radić Brkanac ; Department of Biology, Faculty of Science, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Valerija Vujčić ; Department of Biology, Faculty of Science, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Petra Cvjetko ; Department of Biology, Faculty of Science, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Vid Baković ; Department of Biology, Faculty of Science, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Višnja Oreščanin ; Advanced Energy Ltd., Zagreb, Croatia

preuzimanja: 1.231

Procjedne vode s aktivnih i zatvorenih odlagališta krupnog otpada mogu biti glavni izvor onečišćenja podzemnih i površinskih voda. U ovom su radu putem Lemna-, Allium- i komet-testa procijenjeni toksični i genotoksični učinci procjedne vode prikupljene sa starog odlagališta otpada Piškornica (Koprivnica) prije i nakon kemijskog ili elektrokemijskog pročišćavanja. Dodatni pokazatelji toksičnosti praćeni u vodenoj leći bili su sadržaj fotosintetskih pigmenata i malondialdehida (indikator lipidne peroksidacije) te aktivnosti antioksidacijskih enzima. U toj je biljci 25 %-tno razrjeđenje procjedne vode uzrokovalo smanjenje rasta i sadržaja pigmenata dok je lipidna peroksidacija porasla unatoč stimulaciji antioksidacijskih obrambenih mehanizama. Komet testom je utvrđeno oštećenje molekule DNA u stanicama vodene leće. Glede Alium testa, nepročišćena procjedna voda uzrokovala je inhibiciju diobe u luku (Allium cepa) te pojavu mitotskih i kromosomskih aberacija. Iako su obje metode pročišćavanja bile vrlo učinkovite u uklanjanju genotoksičnih tvari prisutnih u odlagališnom eluatu, elektrokemijska metoda pokazala se učinkovitija u uklanjanju toksičnih tvari iz eluata, te time i pogodnija za obradu takvih vrsta eluata prije njihova ispuštanja u okoliš. Kako su odlagališni eluati zbog svoje genotoksičnosti opasni za ljudsko zdravlje i okoliš općenito, rezultati ovog istraživanja pokazuju da bi se testovi toksičnosti i genotoksičnosti trebali upotrebljavati u procjeni rizika odlagališnih eluata, zajedno s fizikalno-kemijskom analizom.

Allium-test; Lemna-test; indikatori oksidacijskog stresa; komet-test; pročišćavanje vode