hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

UČENIČKA PERCEPCIJA SREDNJOŠKOLSKIH UDŽBENIKA

Milan Matijević ; Učiteljski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Hrvatska
Višnja Rajić ; Učiteljski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Hrvatska
Tomislav Topolovčan ; Učiteljski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (278 KB) str. 64-78 preuzimanja: 641* citiraj
APA 6th Edition
Matijević, M., Rajić, V. i Topolovčan, T. (2013). UČENIČKA PERCEPCIJA SREDNJOŠKOLSKIH UDŽBENIKA. Život i škola, LIX (29), 64-78. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/121334
MLA 8th Edition
Matijević, Milan, et al. "UČENIČKA PERCEPCIJA SREDNJOŠKOLSKIH UDŽBENIKA." Život i škola, vol. LIX, br. 29, 2013, str. 64-78. https://hrcak.srce.hr/121334. Citirano 25.02.2020.
Chicago 17th Edition
Matijević, Milan, Višnja Rajić i Tomislav Topolovčan. "UČENIČKA PERCEPCIJA SREDNJOŠKOLSKIH UDŽBENIKA." Život i škola LIX, br. 29 (2013): 64-78. https://hrcak.srce.hr/121334
Harvard
Matijević, M., Rajić, V., i Topolovčan, T. (2013). 'UČENIČKA PERCEPCIJA SREDNJOŠKOLSKIH UDŽBENIKA', Život i škola, LIX(29), str. 64-78. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/121334 (Datum pristupa: 25.02.2020.)
Vancouver
Matijević M, Rajić V, Topolovčan T. UČENIČKA PERCEPCIJA SREDNJOŠKOLSKIH UDŽBENIKA. Život i škola [Internet]. 2013 [pristupljeno 25.02.2020.];LIX(29):64-78. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/121334
IEEE
M. Matijević, V. Rajić i T. Topolovčan, "UČENIČKA PERCEPCIJA SREDNJOŠKOLSKIH UDŽBENIKA", Život i škola, vol.LIX, br. 29, str. 64-78, 2013. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/121334. [Citirano: 25.02.2020.]

Sažetak
Udžbenik je, pored učitelja, najvažniji izvor znanja za učenike. Tijekom školovanja učenicima se nude brojni udžbenici koji im pobliže objašnjavaju nastavne sadržaje i pomažu u stjecanju važnih kompetencija (npr. naučiti kako se uči, naučiti rješavati probleme itd.). Prema tome, učenici su najkompetentniji procjenjivati obilježja i prikladnost udžbenika. U listopadu 2011. godine organizirano je istraživanje koje je imalo za cilj utvrditi kako učenici srednje škole percipiraju udžbenike koje su koristili proteklim godinama školovanja (N=734). Za potrebe istraživanja konstruiran je upitnik u strukturi kojega se nalazi Osgoodov semantički diferencijal sa 14 bipolarnih čestica.
U ovom radu prezentira se dio rezultata koji se odnose na problem istraživanja: postoji li razlika u percepciji udžbenika kod učenika 4. razreda srednjih škola s obzirom na spol i vrstu škole (gimnazije i strukovne škole). Uzorak četvrtih razreda sastojao se od učenika srednjih strukovnih škola i gimnazija (N = 264), odnosno 125 (47,3%) učenika strukovnih škola (tehničke i ekonomske) i 139 (52,7%) učenika gimnazija.
Istraživana je učenička percepcija pojmova vezanih uz udžbenike, te se na razini cjelokupnog uzorka računala aritmetička sredina svake pojedine skale (7 stupnjeva). Učenici najpozitivnije doživljavaju korisnost udžbenika i njihovu sustavnost. Rezultati istraživanja ukazuju na to da ne postoji statistički značajna razlika u percepciji udžbenika s obzirom na spol ispitanika, dok postoji statistički značajna razlika u percepciji udžbenika s obzirom na školu koju učenik pohađa. Istraživanjem je utvrđeno da u pojedinim aspektima učenici strukovnih srednjih škola pozitivnije percipiraju udžbenike.
Učenicima srednjih škola udžbenici su važan izvor informacija i znanja iz područja struke. S obzirom na još uvijek dominirajuću nastavu usmjerenu na nastavnika (nastavnik „realizira“ program u vidu predavačko-prikazivačke nastave) i dječaci i djevojke su u istom (pasivnom) položaju, pa je to vjerojatno razlog za nepostojanje statistički značajne razlike između ta dva podskupa ispitanika. Ipak, većina učenika percipira udžbenik kao koristan izvor znanja i pomoćno sredstvo za učenje jer nastavnici uobičajeno ispituju i ocjenjuju ono što piše u udžbenicima.

Ključne riječi
udžbenik; srednja škola; gimnazija; nastava usmjerena na nastavnika; strukovne srednje škole

Hrčak ID: 121334

URI
https://hrcak.srce.hr/121334

[engleski] [njemački]

Posjeta: 1.220 *