hrcak mascot   Srce   HID

Stručni rad

Kako ruke mogu pomoći jeziku i govoru - manualni znakovi i dijete s Downovim sindromom

Mirela Berglez ; Centar za odgoj i obrazovanje „Slava Raškaj“
Ljubica Pribanić ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb

Puni tekst: hrvatski, pdf (380 KB) str. 107-119 preuzimanja: 1.059* citiraj
APA 6th Edition
Berglez, M. i Pribanić, Lj. (2014). Kako ruke mogu pomoći jeziku i govoru - manualni znakovi i dijete s Downovim sindromom. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 50 (1), 107-119. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/124774
MLA 8th Edition
Berglez, Mirela i Ljubica Pribanić. "Kako ruke mogu pomoći jeziku i govoru - manualni znakovi i dijete s Downovim sindromom." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 50, br. 1, 2014, str. 107-119. https://hrcak.srce.hr/124774. Citirano 08.12.2019.
Chicago 17th Edition
Berglez, Mirela i Ljubica Pribanić. "Kako ruke mogu pomoći jeziku i govoru - manualni znakovi i dijete s Downovim sindromom." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 50, br. 1 (2014): 107-119. https://hrcak.srce.hr/124774
Harvard
Berglez, M., i Pribanić, Lj. (2014). 'Kako ruke mogu pomoći jeziku i govoru - manualni znakovi i dijete s Downovim sindromom', Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 50(1), str. 107-119. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/124774 (Datum pristupa: 08.12.2019.)
Vancouver
Berglez M, Pribanić Lj. Kako ruke mogu pomoći jeziku i govoru - manualni znakovi i dijete s Downovim sindromom. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja [Internet]. 2014 [pristupljeno 08.12.2019.];50(1):107-119. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/124774
IEEE
M. Berglez i Lj. Pribanić, "Kako ruke mogu pomoći jeziku i govoru - manualni znakovi i dijete s Downovim sindromom", Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol.50, br. 1, str. 107-119, 2014. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/124774. [Citirano: 08.12.2019.]

Sažetak
Znanstvena istraživanja potvrđuju da rana uporaba manulanih znakova u djece koja ne govore zbog različitih etioloških razloga donosi niz prednosti: stimulira razvoj socijalne interakcije i rane jezične sposobnosti, proširuje komunikacijske funkcije i razmjenjivanje informacija te tako dijete prikuplja iskustva i spoznaje o sebi i svijetu oko sebe. Naglašava se jačanje privrženosti između roditelja i djeteta, smanjuje se galama, plač, negodovanje. Veći broj djece s Downovim sindromom (DS) ima zakašnjeli govorno-jezični razvoj. Dijete s DS prije će usmjeriti pažnju na vizualni znak nego na govorni izričaj, što govori u prilog poticanja socijalne interakcije manualnim znakovima; recepcija manualnih znakova potiče manualnu ekspresiju. U provedbi opisanog programa poticanja komunikacije manualnim znakovima u okviru rane intervencije željeli smo provjeriti učinkovitost poticanja komunikacije manualnim znakovima uz istovremeno izgovaranje iskaza. Pretpostavka je bila da će dijete najprije početi koristiti manualni znak u komunikacijske svrhe, a zatim će se iz određenog znaka razviti govorena riječ, odnosno rečenica. Spremnost roditelja i šire obitelji na prihvaćanje takvog sredstva komunikacije ključno je za djetetovu dobrobit u usvajanju jezika i govora te svih ostalih aspekata razvoja. Počelo se s deset manualnih znakova koji su roditeljima bili važni za komunikaciju s djetetom. Program se provodio intenzivno jednu školsku godinu, u obiteljskoj kući jedan puta tjedno 60 minuta. Zaključno se može reći da je dijete od 80 manualnih znakova, koji su postupno uvođeni, počelo koristiti u govornom izričaju njih 21 u komunikacijske svrhe nakon 10 mjeseci aktivnog poticanja. Manualni znakovi bili su dobro komunikacijsko sredstvo za ovo dijete u njegovom predjezičnom razdoblju te su potaknuli i jezično-govornu ekspresiju.

Ključne riječi
rana komunikacija; potpomognut jezični razvoj; manualni znakovi; dijete s Downovim sindromom

Hrčak ID: 124774

URI
https://hrcak.srce.hr/124774

[engleski]

Posjeta: 1.748 *