Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

Kako ruke mogu pomoći jeziku i govoru - manualni znakovi i dijete s Downovim sindromom

Mirela Berglez ; Centar za odgoj i obrazovanje „Slava Raškaj“
Ljubica Pribanić ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 380 Kb

str. 107-119

preuzimanja: 2.074

citiraj


Sažetak

Znanstvena istraživanja potvrđuju da rana uporaba manulanih znakova u djece koja ne govore zbog različitih etioloških razloga donosi niz prednosti: stimulira razvoj socijalne interakcije i rane jezične sposobnosti, proširuje komunikacijske funkcije i razmjenjivanje informacija te tako dijete prikuplja iskustva i spoznaje o sebi i svijetu oko sebe. Naglašava se jačanje privrženosti između roditelja i djeteta, smanjuje se galama, plač, negodovanje. Veći broj djece s Downovim sindromom (DS) ima zakašnjeli govorno-jezični razvoj. Dijete s DS prije će usmjeriti pažnju na vizualni znak nego na govorni izričaj, što govori u prilog poticanja socijalne interakcije manualnim znakovima; recepcija manualnih znakova potiče manualnu ekspresiju. U provedbi opisanog programa poticanja komunikacije manualnim znakovima u okviru rane intervencije željeli smo provjeriti učinkovitost poticanja komunikacije manualnim znakovima uz istovremeno izgovaranje iskaza. Pretpostavka je bila da će dijete najprije početi koristiti manualni znak u komunikacijske svrhe, a zatim će se iz određenog znaka razviti govorena riječ, odnosno rečenica. Spremnost roditelja i šire obitelji na prihvaćanje takvog sredstva komunikacije ključno je za djetetovu dobrobit u usvajanju jezika i govora te svih ostalih aspekata razvoja. Počelo se s deset manualnih znakova koji su roditeljima bili važni za komunikaciju s djetetom. Program se provodio intenzivno jednu školsku godinu, u obiteljskoj kući jedan puta tjedno 60 minuta. Zaključno se može reći da je dijete od 80 manualnih znakova, koji su postupno uvođeni, počelo koristiti u govornom izričaju njih 21 u komunikacijske svrhe nakon 10 mjeseci aktivnog poticanja. Manualni znakovi bili su dobro komunikacijsko sredstvo za ovo dijete u njegovom predjezičnom razdoblju te su potaknuli i jezično-govornu ekspresiju.

Ključne riječi

rana komunikacija; potpomognut jezični razvoj; manualni znakovi; dijete s Downovim sindromom

Hrčak ID:

124774

URI

https://hrcak.srce.hr/124774

Datum izdavanja:

8.7.2014.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.921 *