hrcak mascot   Srce   HID

Review article

Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja

Anela Nikčević-Milković ; Odjel za nastavničke studije u Gospiću Sveučilišta u Zadru

Fulltext: croatian, PDF (563 KB) pages 189-208 downloads: 1.113* cite
APA 6th Edition
Nikčević-Milković, A. (2014). Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja. Psihologijske teme, 23 (2), 189-208. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/125089
MLA 8th Edition
Nikčević-Milković, Anela. "Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja." Psihologijske teme, vol. 23, no. 2, 2014, pp. 189-208. https://hrcak.srce.hr/125089. Accessed 20 Oct. 2021.
Chicago 17th Edition
Nikčević-Milković, Anela. "Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja." Psihologijske teme 23, no. 2 (2014): 189-208. https://hrcak.srce.hr/125089
Harvard
Nikčević-Milković, A. (2014). 'Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja', Psihologijske teme, 23(2), pp. 189-208. Available at: https://hrcak.srce.hr/125089 (Accessed 20 October 2021)
Vancouver
Nikčević-Milković A. Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja. Psihologijske teme [Internet]. 2014 [cited 2021 October 20];23(2):189-208. Available from: https://hrcak.srce.hr/125089
IEEE
A. Nikčević-Milković, "Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja", Psihologijske teme, vol.23, no. 2, pp. 189-208, 2014. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/125089. [Accessed: 20 October 2021]

Abstracts
Pisanje kao stvaranje ili oblikovanje teksta kognitivno je i motivacijski vrlo kompleksna i zahtjevna ljudska aktivnost. Proučava se u okviru kognitivne psihologije te psihologije obrazovanja u cilju uspješnijeg poučavanja pisanja. Uspješnost pisanja, koja se najčešće mjeri kroz kvalitetu napisanih tekstova ili pojedine njegove komponente, rezultat je integracije kognitivnih, metakognitivnih, motivacijskih, emocionalnih i kontekstualnih čimbenika u međusobno vrlo složenim interakcijama i vezama. Novija istraživanja u području pisanja rabe složenu analitičku metodologiju te kombiniraju različite kvalitativne i kvantitativne pristupe. Najčešće korištena metoda istraživanja je analiza verbalnih protokola. Od 80-ih godina 20. stoljeća do danas brojna su istraživanja kognitivnih čimbenika pisanja, a na temelju njihovih rezultata nastaju sve složeniji kognitivni modeli koji ističu važnost pojedinih procesa, odnosno strategija pisanja. Planiranje i ispravljanje teksta među najvažnijim su procesima pisanja. Motivacija za pisanje kao psihološki konstrukt počela se istraživati krajem prošlog stoljeća, a njezina regulacija obuhvaća motivacijska vjerovanja poput: ciljnih orijentacija, očekivanja uspjeha, osjećaja samoefikasnosti, vjerovanja u vrijednost zadataka pisanja, osobnog ili intrinzičnog interesa za ove zadatke, slike o sebi u ovom području te anksioznosti u zadacima pisanja. Istraživanja procesa pisanja u Hrvatskoj su tek u začetku te je potrebno provesti daljnja istraživanja. Poučavanje pisanja kao važnog medija razvoja mišljenja trebalo bi revidirati u hrvatskom obrazovnom kontekstu prema preporukama kognitivnog i socijalno-konstruktivističkog pristupa učenja.

 

Keywords
pisanje; kognitivni i motivacijski čimbenici pisanja; poučavanje

Hrčak ID: 125089

URI
https://hrcak.srce.hr/125089

Visits: 1.827 *