hrcak mascot   Srce   HID

Original scientific paper

Zadarski gotički vezeni antependij u Budimpešti

Silvija Banić ; neovisni istraživač, Zadar, Croatia

Fulltext: croatian, pdf (2 MB) pages 75-94 downloads: 883* cite
APA 6th Edition
Banić, S. (2014). Zadarski gotički vezeni antependij u Budimpešti. Ars Adriatica, (4), 75-94. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/130724
MLA 8th Edition
Banić, Silvija. "Zadarski gotički vezeni antependij u Budimpešti." Ars Adriatica, vol. , no. 4, 2014, pp. 75-94. https://hrcak.srce.hr/130724. Accessed 20 Jan. 2021.
Chicago 17th Edition
Banić, Silvija. "Zadarski gotički vezeni antependij u Budimpešti." Ars Adriatica , no. 4 (2014): 75-94. https://hrcak.srce.hr/130724
Harvard
Banić, S. (2014). 'Zadarski gotički vezeni antependij u Budimpešti', Ars Adriatica, (4), pp. 75-94. Available at: https://hrcak.srce.hr/130724 (Accessed 20 January 2021)
Vancouver
Banić S. Zadarski gotički vezeni antependij u Budimpešti. Ars Adriatica [Internet]. 2014 [cited 2021 January 20];(4):75-94. Available from: https://hrcak.srce.hr/130724
IEEE
S. Banić, "Zadarski gotički vezeni antependij u Budimpešti", Ars Adriatica, vol., no. 4, pp. 75-94, 2014. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/130724. [Accessed: 20 January 2021]

Abstracts
U Muzeju primijenjenih umjetnosti (Iparművészeti Múzeum) u Budimpešti čuva se vezeni gotički antependij podrijetlom iz crkve benediktinskog samostana Sv. Krševana u Zadru. Antependij je u nepoznato vrijeme postao dijelom zbirke biskupa, povjesničara umjetnosti i kolekcionara Zsigmunda Bubicsa (biskup u Košicama u današnjoj Slovačkoj od 1887. do 1906. godine) a u Muzeju primijenjenih umjetnosti je od 1909. godine. Dimenzije mu iznose 94 x 190 centimetara. Najveću površinu antependija zauzimaju svetački likovi pod trima zašiljenim gotičkim lukovima. U središnjem polju prikazana je Bogorodica s Djetetom na prijestolju, s lijeve strane je Sv. Krševan, a s desne Sv. Benedikt. U gornjem su dijelu dva dopojasno prikazana sveca koji bi se mogli identificirati kao Sv. Grgur Papa i Sv. Donat. ''Triptih'' sa svecima s lijeve je i desne strane flankiran bordurama u čijem su središnjem dijelu umetnute niše s dvama manjim stojećim likovima okrunjenih svetica (Sv. Katarina Aleksandrijska i Sv. Margareta). Lik donatora koji kleči s rukama sklopljenim u molitvi s lijeve strane Bogorodičina prijestolja nažalost nije popraćen nikakvim natpisom, no sasvim je jasno da je odjeven u benediktinski habit, s ponešto prenaglašenom kapuljačom koja mu pada preko leđa. Identitet benediktinca-donatora mogao bi se prepoznati u nekome od opata samostana Sv. Krševana. Pomišlja se da bi mogla biti riječ o Ivanu de Ontiacu (Joannes de Onciache) iz lionske biskupije, koji je bio opatom samostana Sv. Krševana od 1345. do 1377. godine. Argumentira se da je antependij nastao u nekoj od venecijanskih vezilačkih radionica i to krajem šestog odnosno početkom sedmog desetljeća XIV. stoljeća, a na temelju usporedbi sa onovremenim slikarskim djelima te proizvodima umjetničkog (vezilačkog, tkalačkog i zlatarskog) obrta. Na temelju zastupljenoga ikonografskog programa te podataka poznatih iz arhivskih izvora, pretpostavlja se da je antependij izrađen za oltar Sv. Krševana, koji se nalazio u sjevernoj apsidi samostanske crkve. Iako nije odgonetnuto kada je antependij napustio Zadar, na temelju podudarnosti između svilenih satenâ kojima je zamijenjen grimizni taft - izvorna podloga vezu antependija iz crkve Sv. Marije u Zadru i antependija iz crkve Sv. Krševana, tvrdi se da su oba zahvata poduzeta u samostanu zadarskih benediktinki u kratku vremenskom razmaku tijekom posljednje četvrtine XVIII. stoljeća, što se ističe kao dokaz da je antependij iz crkve Sv. Krševana u to vrijeme još uvijek bio brižljivo čuvan u Zadru.

Keywords
antependij; vez; tekstil; 14. stoljeće; crkva Sv. Krševana; Zadar; benediktinci; Venecija; Budimpešta

Hrčak ID: 130724

URI
https://hrcak.srce.hr/130724

[english]

Visits: 1.318 *