hrcak mascot   Srce   HID

Stručni rad

Prikaz poticanja komunikacije i jezika kod dječaka s visokofunkcionirajućim autizmom

Marija Dukarić ; Osnovna škola Zvonka Cara Crikvenica, Crikvenica
Jasmina Ivšac Pavliša ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju
Sanja Šimleša ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju

Puni tekst: hrvatski, pdf (397 KB) str. 1-9 preuzimanja: 3.288* citiraj
APA 6th Edition
Dukarić, M., Ivšac Pavliša, J. i Šimleša, S. (2014). Prikaz poticanja komunikacije i jezika kod dječaka s visokofunkcionirajućim autizmom. Logopedija, 4 (1), 1-9. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/131470
MLA 8th Edition
Dukarić, Marija, et al. "Prikaz poticanja komunikacije i jezika kod dječaka s visokofunkcionirajućim autizmom." Logopedija, vol. 4, br. 1, 2014, str. 1-9. https://hrcak.srce.hr/131470. Citirano 18.10.2019.
Chicago 17th Edition
Dukarić, Marija, Jasmina Ivšac Pavliša i Sanja Šimleša. "Prikaz poticanja komunikacije i jezika kod dječaka s visokofunkcionirajućim autizmom." Logopedija 4, br. 1 (2014): 1-9. https://hrcak.srce.hr/131470
Harvard
Dukarić, M., Ivšac Pavliša, J., i Šimleša, S. (2014). 'Prikaz poticanja komunikacije i jezika kod dječaka s visokofunkcionirajućim autizmom', Logopedija, 4(1), str. 1-9. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/131470 (Datum pristupa: 18.10.2019.)
Vancouver
Dukarić M, Ivšac Pavliša J, Šimleša S. Prikaz poticanja komunikacije i jezika kod dječaka s visokofunkcionirajućim autizmom. Logopedija [Internet]. 2014 [pristupljeno 18.10.2019.];4(1):1-9. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/131470
IEEE
M. Dukarić, J. Ivšac Pavliša i S. Šimleša, "Prikaz poticanja komunikacije i jezika kod dječaka s visokofunkcionirajućim autizmom", Logopedija, vol.4, br. 1, str. 1-9, 2014. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/131470. [Citirano: 18.10.2019.]

Sažetak
Danas je rapidan porast incidencije poremećaja iz autističnog spektra (PAS), koji se očituju odstupanjem u području socijalnih interakcija i komunikacije te prisutnošću suženih i repetitivnih oblika ponašanja. Upravo su se u području PAS-a dogodile velike promjene izlaskom petog izdanja Dijagnostičkog i statističkog priručnika duševnih poremećaja (DSM-a) 2013. godine. Ovaj rad ima oblik studije slučaja te se pobliže bavi temom visokofunkcionirajućeg autizma (VFA), koji pripada PAS-u, ali dijelu spektra koji ima bolju prognozu i manje uočljive teškoće u navedenoj trijadi obilježja. Rad s dječakom, čiji razvojni profil ukazuje na VFA, proveden je u sklopu stručne logopedske podrške u trajanju od pet mjeseci. Cilj rada s dječakom bio je poboljšanje njegovih komunikacijskih i jezičnih sposobnosti. U središtu rada bili su: smanjenje eholalije u iskazima, poboljšanje pragmatičkih sposobnosti, povećanje jezičnog razumijevanja i ekspresivnog rječnika te povećanje morfosintaktičke složenosti iskaza. Radi praćenja dječakovog napretka i uspješnosti provedene podrške, rad s dječakom je sniman, a videosnimke transkribirane i analizirane. Korištena je i ljestvica koju je ispunila dječakova majka. Uvidom u podatke ustanovljeni su pomaci u svim spomenutim aspektima komunikacije i jezika. Navedeno upućuje na važnost interakcije različitih čimbenika - od uključivanja djece u razvojno primjerenu stručnu podršku, važnosti boravka u predškolskoj skupini, važnosti razvoja partnerskog odnosa s roditeljima do važnosti poticanja komunikacije i jezika koji onda posljedično mogu dovesti i do boljeg povezivanja s vršnjacima i kvalitetnijih socijalnih vještina.

Ključne riječi
poremećaji iz autističnog spektra; visokofunkcionirajući autizam; komunikacijske i jezične sposobnosti; stručna logopedska podrška

Hrčak ID: 131470

URI
https://hrcak.srce.hr/131470

[engleski]

Posjeta: 4.787 *