hrcak mascot   Srce   HID

Logopedija, Vol. 4 No. 1, 2014.

Izvorni znanstveni članak

Probir jezičnih sposobnosti u predškolskoj dobi: individualni ili grupni?

Marina Olujić ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja
Jelena Kuvač Kraljević   ORCID icon orcid.org/0000-0003-1452-0851 ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja
Gordana Hržica ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja
Ivana Srebačić ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja
Ana Matić ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja
Lana Kologranić Belić ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja
Nevena Padovan ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja
Maja Peretić ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Centar za rehabilitaciju

Puni tekst: hrvatski, pdf (572 KB) str. 23-30 preuzimanja: 1.092* citiraj
APA 6th Edition
Olujić, M., Kuvač Kraljević, J., Hržica, G., Srebačić, I., Matić, A., Kologranić Belić, L., ... Peretić, M. (2014). Probir jezičnih sposobnosti u predškolskoj dobi: individualni ili grupni?. Logopedija, 4 (1), 23-30. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/131473
MLA 8th Edition
Olujić, Marina, et al. "Probir jezičnih sposobnosti u predškolskoj dobi: individualni ili grupni?." Logopedija, vol. 4, br. 1, 2014, str. 23-30. https://hrcak.srce.hr/131473. Citirano 23.02.2019.
Chicago 17th Edition
Olujić, Marina, Jelena Kuvač Kraljević, Gordana Hržica, Ivana Srebačić, Ana Matić, Lana Kologranić Belić, Nevena Padovan i Maja Peretić. "Probir jezičnih sposobnosti u predškolskoj dobi: individualni ili grupni?." Logopedija 4, br. 1 (2014): 23-30. https://hrcak.srce.hr/131473
Harvard
Olujić, M., et al. (2014). 'Probir jezičnih sposobnosti u predškolskoj dobi: individualni ili grupni?', Logopedija, 4(1), str. 23-30. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/131473 (Datum pristupa: 23.02.2019.)
Vancouver
Olujić M, Kuvač Kraljević J, Hržica G, Srebačić I, Matić A, Kologranić Belić L i sur. Probir jezičnih sposobnosti u predškolskoj dobi: individualni ili grupni?. Logopedija [Internet]. 2014 [pristupljeno 23.02.2019.];4(1):23-30. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/131473
IEEE
M. Olujić, et al., "Probir jezičnih sposobnosti u predškolskoj dobi: individualni ili grupni?", Logopedija, vol.4, br. 1, str. 23-30, 2014. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/131473. [Citirano: 23.02.2019.]

Sažetak
Rani jezični razvoj složen je proces koji se događa u korak s brojnim drugim procesima poput fizičkog i kognitivnog razvoja te razvoja socijalizacije. Upravo složenost djetinjstva kao razvojnog razdoblja može rezultirati različitim odstupanjima od očekivanih normi u jezičnom razvoju. Probirni ili trijažni testovi uobičajen su postupak za rano prepoznavanje odstupanja u jezičnom razvoju. U hrvatskoj logopedskoj praksi ne postoji standardizirani instrument za probir jezičnih sposobnosti kod djece predškolskog uzrasta, već se u praksi najčešće provodi neformalno ispitivanje grupnim probirnim postupkom koji nije sadržajno kontroliran niti objektivan u provedbi. Cilj je istraživanja analiza metrijskih obilježja instrumenata za individualni i grupni probir jezičnih sposobnosti za djecu predškolske dobi (5 i 6 godina) te njihova međusobna usporedba, kako bi se otkrile prednosti i nedostaci obaju načina probira radi određivanja objektivnije metode. Istraživanje je ostvareno u sklopu projekta Prerequisites for academic equality: early recognition of language disorders (IPA 4.1.2.2.02.01.c02), u kojem su razvijena dva instrumenta: instrument za individualni te instrument za grupni probir jezičnih sposobnosti za dob 5 i 6 godina. Konstrukcija i analiza probirnih instrumenata provedena je na osnovi rezultata dobivenih na stratificiranom uzorku od 457 ispitanika (244 petogodišnjaka (M=133 i Ž=111) i 213 šestogodišnjaka (M=96 i Ž=117). Rezultati su pokazali kako su metrijske karakteristike, kao i karakteristike primjene instrumenta za individualni probir jezičnih sposobnosti bolje od karakteristika instrumenta za grupni probir, što instrument za individualni probir čini pouzdanijom i objektivnijom metodom probira. U skladu s tim podatkom proizlazi izravna preporuka za logopedski rad o primjeni individualnog probira, i to isključivo s pouzdanim i objektivnim instrumentom.

Ključne riječi
probir jezičnih sposobnosti; individualni probir jezičnih sposobnosti; grupni probir jezičnih sposobnosti; jezične teškoće; predškolska dob

Hrčak ID: 131473

URI
https://hrcak.srce.hr/131473

[engleski]

Posjeta: 1.737 *