hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad

ISUSOVCI I GIMNAZIJA U VARAŽDINU

Tonči Trstenjak

Puni tekst: hrvatski, pdf (2 MB) str. 119-124 preuzimanja: 133* citiraj
APA 6th Edition
Trstenjak, T. (1998). ISUSOVCI I GIMNAZIJA U VARAŽDINU. Radovi Zavoda za znanstveni rad Varaždin, (10-11), 119-124. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/134431
MLA 8th Edition
Trstenjak, Tonči. "ISUSOVCI I GIMNAZIJA U VARAŽDINU." Radovi Zavoda za znanstveni rad Varaždin, vol. , br. 10-11, 1998, str. 119-124. https://hrcak.srce.hr/134431. Citirano 14.12.2019.
Chicago 17th Edition
Trstenjak, Tonči. "ISUSOVCI I GIMNAZIJA U VARAŽDINU." Radovi Zavoda za znanstveni rad Varaždin , br. 10-11 (1998): 119-124. https://hrcak.srce.hr/134431
Harvard
Trstenjak, T. (1998). 'ISUSOVCI I GIMNAZIJA U VARAŽDINU', Radovi Zavoda za znanstveni rad Varaždin, (10-11), str. 119-124. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/134431 (Datum pristupa: 14.12.2019.)
Vancouver
Trstenjak T. ISUSOVCI I GIMNAZIJA U VARAŽDINU. Radovi Zavoda za znanstveni rad Varaždin [Internet]. 1998 [pristupljeno 14.12.2019.];(10-11):119-124. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/134431
IEEE
T. Trstenjak, "ISUSOVCI I GIMNAZIJA U VARAŽDINU", Radovi Zavoda za znanstveni rad Varaždin, vol., br. 10-11, str. 119-124, 1998. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/134431. [Citirano: 14.12.2019.]

Sažetak
Osnivanjem Gimnazije u Varaždinu, 1633. godine, taj je grad - prema
riječima vladara Ferdinanda II - dobio kolijevku za njegovanje bogoljublja i prosvijećenosti, priključujući se tako Europskoj razini naobrazbe i tradicije.
Od tada mnogi visokoobrazovani profesori, učeni, uvaženi i utjecajni hrvati koji su tamo boravili, osnovali su knjižnicu koja je 1773. posjedovala više od 1000 knjiga i omogućila stvaranje tradicije teatra. Kako je podučavanje bilo besplatno, bilo je dostupno svoj djeci - iz aristokratskih krugova ali i onoj iz srednjeg i nižeg staleža.
Isusovačka Gimnazija vuče svoje korijene od osnivača reda Isusovaca, Ignatia Loyola, pariškog studenta koji je u Isusovačke škole uveo metode pariškog Sveučilišta kao i iskustva talijanskih modela srednjih škola. Taj je "romanski model" na kraju bio prihvaćen kroz "Ratio studiorum" čiji su se principi primjenjivali i u varaždinskoj Gimnaziji. Cilj svih Isusovačkih školskih institucija bio je, uz znanstvenu podlogu, vjersko i moralno obhkovanje mlade
ličnosti. Jezik podučavanja bio je latinski, u to vrijeme istovjetan u čitavoj Europi, ali se velika pažnja posvećivala i hrvatskom jeziku, osobito u vjerskoj literaturi, predavanjima kateheta, te propovijedima misionara i svećenika. Varaždinska Gimnazija znatno je utjecala na oblikovanje života u samom gradu, zahvaljujući nazočnosti učenih svećenika - profesora, te velikog broja studenata koji su dolazili iz različitih krajeva zemlje. Osnovane su studentske i građanske zajednice i akademije. Uvođenje novog baroknog stila podarilo je
osebujne karakteristike varaždinskoj arhitekturi.

Hrčak ID: 134431

URI
https://hrcak.srce.hr/134431

[engleski]

Posjeta: 358 *