Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Predsokratovsko razmatranje φρόνησις-a i αἴσθησις-a

Željko Kaluđerović orcid id orcid.org/0000-0002-6572-4160 ; Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Novi Sad, Srbija


Puni tekst: hrvatski pdf 527 Kb

str. 393-406

preuzimanja: 541

citiraj


Sažetak

Autor u radu analizira predsokratovsko razmatranje φρόνησις-a i αἴσθησις-a, promatrano kroz prizmu Aristotelovog poricanja logoskih sposobnosti životinjama i biljkama. Aristotelov generalni stav je da većina predsokratovaca nije razlučivala um, mišljenje i razboritost od opažanja i drugih aspekata duše. Bitnu aporiju u promišljanju predsokratovaca Stagiranin obrazlaže tvrdnjom da su oni, doduše, istraživali istinu bića, ali polazeći od pretpostavke da su jedina zbiljska bića osjetilne stvari. Predsokratovci, sukladno tomu, shvaćaju umovanje kao nešto tjelesno poput opažanja i često razumiju da se slično sličnim opaža i shvaća. Očekivana konsekvenca ovakvog pristupa tvrdnja je predsokratovaca da ne samo ljudi nego i sva ostala bića imaju svijest, mišljenje i razboritost. Do krajnosti doveden stav nekih od njih izražava se riječima da se biljke pokreću po prirodnoj žudnji, da dišu, osjećaju, da mogu biti tužne i vesele, kao i da imaju moć rasuđivanja, razum i um. Autor je zaključio da je predsokratovac Alkmeon razlikovanjem mišljenja tj. razboritosti od opažanja najjasnije anticipirao Aristotelovo vlastito stajalište. Alkmeonova tvrdnja da se čovjek razlikuje od drugih živih bića po tome što on jedini razumije, dok druga živa bića primaju osjete, ali ne razumiju, na tragu je Stagiraninovog naglašavanja da se logoske sposobnosti mogu pripisivati isključivo ljudima i da čovjek ima ontološki primat u odnosu na druga živa bića.

Ključne riječi

predsokratovci; φρόνησις; αἴσθησις; Aristotel; Alkmeon; duša; um; ljudi; životinje; biljke

Hrčak ID:

139104

URI

https://hrcak.srce.hr/139104

Datum izdavanja:

27.1.2015.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.345 *