hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Ranorenesansna grupa Navještenja iz Pule

Ivan Matejčić ; Zavičajni muzej Poreštine, Poreč

Puni tekst: hrvatski, pdf (32 MB) str. 53-60 preuzimanja: 81* citiraj
APA 6th Edition
Matejčić, I. (1990). Ranorenesansna grupa Navještenja iz Pule. Peristil, 33 (1), 53-60. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/139139
MLA 8th Edition
Matejčić, Ivan. "Ranorenesansna grupa Navještenja iz Pule." Peristil, vol. 33, br. 1, 1990, str. 53-60. https://hrcak.srce.hr/139139. Citirano 16.06.2019.
Chicago 17th Edition
Matejčić, Ivan. "Ranorenesansna grupa Navještenja iz Pule." Peristil 33, br. 1 (1990): 53-60. https://hrcak.srce.hr/139139
Harvard
Matejčić, I. (1990). 'Ranorenesansna grupa Navještenja iz Pule', Peristil, 33(1), str. 53-60. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/139139 (Datum pristupa: 16.06.2019.)
Vancouver
Matejčić I. Ranorenesansna grupa Navještenja iz Pule. Peristil [Internet]. 1990 [pristupljeno 16.06.2019.];33(1):53-60. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/139139
IEEE
I. Matejčić, "Ranorenesansna grupa Navještenja iz Pule", Peristil, vol.33, br. 1, str. 53-60, 1990. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/139139. [Citirano: 16.06.2019.]

Sažetak
Skulptura Bogorodice Navještenja (Arheološki muzej Istre, Pula) nekoliko je puta objavljena u stručnoj literaturi. Gnirs je smatra djelom majstora iz radionice Giovannija Buona. V. Ekl je također smatra proizvodom venecijanskog kiparstva i datira u početak XVI. stoljeća. R. Ivančević je povezuje s dalmatinskim kiparima Jurjem Dalmatincem i Nikolom Firentincem. Nedavno je na vidjelo izašao i drugi lik grupe, te je to prilika da se još jednom postavi atribucjia pulskog Navještenja. Brojne analogije govore da kipove Anđela i Bogorodice treba vezati uz venecijansku ranorenesansnu skulpturu. Unutar tog kompleksa postoje i
djela s tolikim sličnostima da je moguće postaviti izravnu atribuciju.
Grupa Navještenja iz Pule nastala je u radionici Pietra Lombarda, uz Antonia Rizza vodeće ličnosti venecijanskog ranorenesansnog kiparstva. Kip Bogorodice uspoređen je ponajprije sa skulpturom iste teme iz crkve S. Giobbe u Veneciji, djelom Pietra Lombarda, te dvije skulpture imaju identičan stav i vrlo slične sisteme draperije. Za usporedbu oblikovanja pojedinosti poslužila je Pietrova skulptura Justicije sa spomenika Malipiero u SS. Giovanni e Paolo. Rez očiju i usta, stereometrijsko oblikovanje lica pa i tehnika obrade površine vrlo su srodni. Najviše sličnosti pokazuju ipak kip Bogorodice i reljef Krista Uskrsnuća u Scuola
di Giovani Evangelista, Krist potječe s demontiranog grobnog spomenika duždeva Barbarigo i tek nedavno pripisan Pietru Lombardu. Velika sličnost Krista i Bogorodice iz Pule omogućuje da se predloži i datiranje obje skulpture u isto vrijeme, u posljednju deceniju XV. stoljeća. Bez većih problema unutar opusa Pietra Lombarda mogu se naći stilske paralele i za skulpturu Anđela Navještenja. Razlika u oblikovanju draperije u odnosu na Bogorodicu i ponešto grubjle oblikovano lice pretpostavljaju veći udio suradnika. Pojedini detalji oblikovanja lica Anđela javljaju se na kipovima kipara i graditelja Giovannija Buore, koji je višekratno surađivao s Pietrom Lombardom i uvelike slijedio njegov stil.
Ne postoje podaci o tome kako su kipovi Navještenja dospjeli u Pulu. Zbog toga je naznaćena mogućnost da kipovi iz Pule predstavljaju zapravo Navještenje s groba Barbarigo te da su dospjeli u Pulu nakon njegova demontiranja 1808. godine.

Hrčak ID: 139139

URI
https://hrcak.srce.hr/139139

[engleski]

Posjeta: 170 *