Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Kompetencije za život u 21. stoljeću i školski ciljevi učenika

Nenad Suzić ; Filozofski fakultet, Univerzitet Banja Luka Pedagogija


Puni tekst: hrvatski pdf 314 Kb

str. 111-120

preuzimanja: 2.727

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 108 Kb

str. 121-121

preuzimanja: 230

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 108 Kb

str. 122-122

preuzimanja: 293

citiraj


Sažetak

Što su kompetencije? Brojne su definicije kompetencija, ali nijedna nije dovoljno jednostavna, a ujedno kompleksna. Autor u ovome radu iznosi jednostavnu, ali neospornu definiciju: kompetencija je sposobnost na djelu. Uz to nudi model „Dvadeset osam kompetencija za 21. stoljeće” i konstatira kako je nevjerojatno da današnje školstvo podržava samo jednu od dvadeset osam kompetencija, a to je pamćenje, odabir informacija koje je nužno zapamtiti. To je po Bloomovoj taksonomiji na najnižoj razini kognitivnog funkcioniranja ličnosti. U radu je dana i kritika modela „Osam ključnih kompetencija za cjeloživotno učenje” Europskog parlamenta. Uz vlastiti model „Dvadeset osam kompetencija za 21. stoljeće” autor daje futurologijsku projekciju kognitivnih (evolucijski self-menadžment), emocionalnih (emocionalni self-menadžment), socijalnih (simedonijske kompetencije) i radno-akcijske kompetencije (humano-strojne kompetencije). Radi se o novom pogledu na kompetencije koji će budućnost bezrezervno potvrditi ili opovrgnuti. U učećoj civilizaciji 21 stoljeća znati učiti lako i sa zadovoljstvom predstavlja ključ slobode pojedinca. Čitava Europa i svijet zagovara cjeloživotno učenje (Life-long learning), a nemoguće je da neko uči cijelog života ako prethodno nije naučio učiti i ako nije zavolio učenje. Dakle, preskočena su prva dva koraka, a želimo ostvariti treći – to je isto kao graditi krov, a nemati temelj i zidove kuće.

Ključne riječi

kompetencije; cjeloživotno učenje; učenje učenja; potrebe; ciljevi

Hrčak ID:

139584

URI

https://hrcak.srce.hr/139584

Datum izdavanja:

21.5.2014.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 5.443 *