hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

KONSTRUKTIVISTIČKA ANTROPOLOGIJA VREMENA GÜNTERA DUXA

Hotimir Burger ; Filozofski fakultet, Zagreb

Puni tekst: hrvatski, pdf (15 MB) str. 53-68 preuzimanja: 216* citiraj
APA 6th Edition
Burger, H. (1995). KONSTRUKTIVISTIČKA ANTROPOLOGIJA VREMENA GÜNTERA DUXA. Socijalna ekologija, 4 (1), 53-68. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/141348
MLA 8th Edition
Burger, Hotimir. "KONSTRUKTIVISTIČKA ANTROPOLOGIJA VREMENA GÜNTERA DUXA." Socijalna ekologija, vol. 4, br. 1, 1995, str. 53-68. https://hrcak.srce.hr/141348. Citirano 28.11.2020.
Chicago 17th Edition
Burger, Hotimir. "KONSTRUKTIVISTIČKA ANTROPOLOGIJA VREMENA GÜNTERA DUXA." Socijalna ekologija 4, br. 1 (1995): 53-68. https://hrcak.srce.hr/141348
Harvard
Burger, H. (1995). 'KONSTRUKTIVISTIČKA ANTROPOLOGIJA VREMENA GÜNTERA DUXA', Socijalna ekologija, 4(1), str. 53-68. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/141348 (Datum pristupa: 28.11.2020.)
Vancouver
Burger H. KONSTRUKTIVISTIČKA ANTROPOLOGIJA VREMENA GÜNTERA DUXA. Socijalna ekologija [Internet]. 1995 [pristupljeno 28.11.2020.];4(1):53-68. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/141348
IEEE
H. Burger, "KONSTRUKTIVISTIČKA ANTROPOLOGIJA VREMENA GÜNTERA DUXA", Socijalna ekologija, vol.4, br. 1, str. 53-68, 1995. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/141348. [Citirano: 28.11.2020.]

Sažetak
Klasici filozofske antropologije pripremili su specifično antropologijsko razumijevanje vremena, ali ni u Schelera, ni u Plessnera, ni u Gehlena ne nalazimo jednu izvedenu teoriju vremena. G. Dux, nadovezujući se na te uvide, ali i uklapajući ih u suvremene koncepcije, razvio je jednu antropologiju vremena kao kognitivnog konstrukta u okvirima jedne genetičko-historijske teorije duha. Teorija se genetički utemeljuje u ontogenezi, gdje nastoji pokazati uspostavljanje osnovnih kompetencija i struktura, među kojima je i vrijeme. Čovjek mora, pokazuje Dux, razviti vlastitu kategorijalnu vremenitost kako bi oblikovao vlastitu formu priključka svoga biologijskoga sustava u interakciji s prirodom. Tu je na djelu autopoetski potencijal, koji najprije oblikuje vrijeme djelovanja, ali se na nju nadograđuje najprije socijalna, onda povijesna i na koncu apstraktno svjetska dimenzija vremena. Ovim dimenzijama odgovaraju primjerene figure vremena. Vrijeme djelovanja, pak, predstavlja okomicu u dimenzijama vremena koja ga sve više udaljuje od njegove prirodne verzije.
Duxova zanimljiva i kompleksna izvedba otvara mnoga pitanja. S obzirom na pojam subjekta artikuliran u filozofiji i elaboriran osobito od Kanta do Hegela, pa i dalje, kao »kompetencija za opće«, postavlja se pitanje nije li ta kompetencija konstitutivna za vrijeme. S obzirom pak na to da Dux govori o vremenu univerzuma, postavlja se pitanje valja li i univerzumu pripisati autopoetičnost? Nadalje, ako je vrijeme kognitivni konstrukt, kako onda stoji stvar s nekognitivnim tipovima vremena o kojima govori i autor, što je s tipologijom djelovanja i mogućom tipologijom vremena, primjerice s moralnim djelovanjem, estetičkim itd? Važan je i problem odnosa vremena i jezika, ako ga se veže uz kompetencije.
Čini se da je Dux preveliku cijenu morao platiti za razumijevanje subjekta kao konstrukta, jer odatle i vrijeme može proizaći samo kao konstrukt.

Ključne riječi
antropologija vremena; filozofska antropologija; kognitivni konstrukt; socijalno vrijeme; vrijeme djelovanja

Hrčak ID: 141348

URI
https://hrcak.srce.hr/141348

[engleski] [njemački]

Posjeta: 412 *