Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Etike „trećeg lica“ i moralne vrednote

Luka Tomašević ; Katolički bogoslovni fakultet, Sveučilište u Splitu


Puni tekst: hrvatski pdf 227 Kb

str. 155-178

preuzimanja: 2.497

citiraj


Sažetak

Čovjek je biće koje se usmjerava na druge i živi u zajednici.
On tako stvara moral i moralne odnose. Kad se ti odnosi normiraju,
kad se u njih unose pravila ponašanja, onda je riječ o etici. Stoga
je etika i shvaćena kao normativna znanost o ljudskim činima, tj.
znanost koja ljudima omogućuje spoznaju prijelaza od onoga što
jesu na ono što mogu biti. Etika se od svojih početaka (Aristotel)
zasnivala na telosu (usmjerenost) i poštovanju nepisanih te urođenih zakona. Kršćanstvo je rado prihvatilo takvo utemeljenje etike,
ali je temelj stavilo na Boga koji je tvorac i prirode i čovjeka. Od
vremena moderne moral se laicizirao i započeo temeljiti na samom
čovjeku i razumu. To je početak naravne moralke i sekularizacije.
Krajem pedesetih godina prošloga stoljeća započela je i faza postmorala i početak krize naše kulture.
Pojavile su se i tzv. “etike trećeg lica” (Nagel) koje su unijele nove vrednote u život i svijet, ali su izazvale i rasulo moralnih
vred nota. To su etika utilitarizma, etika kontraktualizma i etika
go vora. Te su etike pogodovale “lagodnijem” životu i umanjile su
osobnu odgovornost za svijet i djelovanje. Tako je nastala naša etika “tržišnog” društva čija je glavna oznaka moralni permisivizam
što se odrazilo općenito na čitavo ljudsko djelovanje.

Ključne riječi

čovjek; moral; etika; društvo; medicina; zdrav­stvo; vrednota

Hrčak ID:

141409

URI

https://hrcak.srce.hr/141409

Datum izdavanja:

15.7.2015.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.213 *