Izlaganje sa skupa

MOGU LI SE PROGRAMIRATI ŽIVOT I ZDRAVLJE ČOVJEKA

Krešimir Pavelić ; Zavod za molekularnu medicinu, Institut "Ruđer Bošković", Zagreb

Puni tekst: hrvatski pdf 7.151 Kb

U članku je riječ o dometima suvremene tehnologije i znanstvenih dostignuća u biomedicini, ali i o potencijalno opasnim aspektima molekularne medicine: dešifriranju humanog genoma, pre¬implantacijskom otkrivanju teških nasljednih bolesti, genskom liječenju, presimptomatskoj dijag¬nostici zloćudnih bolesti, stvaranju transgeničnih organizama i kloniranju organizama.
Razvoj znanosti, poglavito molekularne medicine, otvara nove mogućnosti u otkrivanju i nadzoru bolesti, ali i u produženju životnog vijeka. Rekombinantna tehnologija DNA i genetsko inženjerstvo omogućuje manipulaciju nasljednim materijalom — genima. Geni se mogu prekrajati, mijenjati, popravljati i presađivati.
Danas postaje realnost i tzv. presimptomatsko prepoznavanje rizika za rak ili neke druge bolesti. U genomu zapisana sklonost pojedinim zloćudnim tumorima otkriva se posebnim molekulsko–genetskim metodama prije pojave simptoma (pa i prije pojave same bolesti).
Velike mogućnosti pruža i tehnologija presađivanja jezgara upotrijebljena za kloniranje sisavaca. Radi se o postupku kojim se cjelokupan genetski sadržaj jezgre implantira u stanicu primaoca iz koje je prethodno odstranjena vlastita jezgra.
Svi ovi, a i nadolazeći tehnološki proboji predstavljaju solidnu osnovu za tvrdnju da se zdravlje, pa i život pojedinca mogu u doglednoj budućnosti programirati. O nama ovisi hoće li programiranje biti racionalno i iskorišteno isključivo za dobrobit čovjeka.

gensko liječenje; kloniranje u svrhu liječenja; programiranje zdravlja čovjeka; programiranje života; rak; životni vijek