hrcak mascot   Srce   HID

Original scientific paper
https://doi.org/10.5559/di.24.2.06

Učinak broja opcija na promjenu preferencija uslijed odluke

Andrea Ritoša ; Zagreb
Igor Bajšanski ; Filozofski fakultet, Rijeka

Fulltext: croatian, pdf (249 KB) pages 281-300 downloads: 449* cite
APA 6th Edition
Ritoša, A. & Bajšanski, I. (2015). Učinak broja opcija na promjenu preferencija uslijed odluke. Društvena istraživanja, 24 (2), 281-300. https://doi.org/10.5559/di.24.2.06
MLA 8th Edition
Ritoša, Andrea and Igor Bajšanski. "Učinak broja opcija na promjenu preferencija uslijed odluke." Društvena istraživanja, vol. 24, no. 2, 2015, pp. 281-300. https://doi.org/10.5559/di.24.2.06. Accessed 14 Apr. 2021.
Chicago 17th Edition
Ritoša, Andrea and Igor Bajšanski. "Učinak broja opcija na promjenu preferencija uslijed odluke." Društvena istraživanja 24, no. 2 (2015): 281-300. https://doi.org/10.5559/di.24.2.06
Harvard
Ritoša, A., and Bajšanski, I. (2015). 'Učinak broja opcija na promjenu preferencija uslijed odluke', Društvena istraživanja, 24(2), pp. 281-300. https://doi.org/10.5559/di.24.2.06
Vancouver
Ritoša A, Bajšanski I. Učinak broja opcija na promjenu preferencija uslijed odluke. Društvena istraživanja [Internet]. 2015 [cited 2021 April 14];24(2):281-300. https://doi.org/10.5559/di.24.2.06
IEEE
A. Ritoša and I. Bajšanski, "Učinak broja opcija na promjenu preferencija uslijed odluke", Društvena istraživanja, vol.24, no. 2, pp. 281-300, 2015. [Online]. https://doi.org/10.5559/di.24.2.06

Abstracts
Donošenje odluke, osim što reflektira preferencije,
na njih i utječe. Metodom "paradigma slobodnog izbora"
u mnogim istraživanjima potvrđeno je da donošenje
odluke između dvije jednako atraktivne opcije dovodi do
toga da preferencije prema odabranoj opciji porastu, a
prema neodabranoj se smanje. Do promjene subjektivne
vrijednosti opcija dolazi kako bi se smanjila kognitivna
disonanca uslijed odluke. Cilj ovog istraživanja bio je
ustanoviti razlikuje li se efekt promjene preferencija
uslijed odluke s obzirom na broj jednako atraktivnih
opcija ponuđenih u zadatku odlučivanja. U istraživanju
je sudjelovalo 57 ispitanika. Zadatak im je bio procijeniti
poželjnost destinacija za putovanje, odabrati između
dvije, četiri ili šest jednako ili različito poželjnih opcija
i ponovno procijeniti destinacije. Ustanovilo se da
kod biranja između jednako poželjnih opcija odabrane
opcije postaju atraktivnije nakon izbora. Što je veći
broj ponuđenih opcija, veća je i promjena u
procjenama. Atraktivnost neodabranih opcija se nakon
izbora smanji. Što je više opcija ponuđeno, promjena u
procjenama neodabranih destinacija je manja. Efekt je
značajno manji kod odlučivanja između nejednako
poželjnih opcija. Nalazi idu u prilog tome da odluke
utječu na preferencije.

Keywords
promjena preferencija uslijed izbora; paradigma slobodnog izbora; broj opcija

Hrčak ID: 144477

URI
https://hrcak.srce.hr/144477

[english]

Visits: 911 *