hrcak mascot   Srce   HID

Stručni rad

Intoksikacija nafazolin kapima za nos u djece

D. Vitezić ; Department of Pharmacology, Medical School, University of Rijeka, Rijeka, Croatia
V. Rožmanić ; Kantrida Paediatric Clinic, Ctinical Hospital Centre, Rljeka, Croatia
J. Franulović ; Kantrida Paediatric Clinic, Ctinical Hospital Centre, Rljeka, Croatia
V. Ahel ; Kantrida Paediatric Clinic, Ctinical Hospital Centre, Rljeka, Croatia
D. Matešić ; Department of Pharmacology, Medical School, University of Rijeka, Rijeka, Croatia

Puni tekst: engleski, pdf (3 MB) str. 25-29 preuzimanja: 237* citiraj
APA 6th Edition
Vitezić, D., Rožmanić, V., Franulović, J., Ahel, V. i Matešić, D. (1994). Naphazoline nasal-drops intoxication in children. Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, 45 (1), 25-29. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/147087
MLA 8th Edition
Vitezić, D., et al. "Naphazoline nasal-drops intoxication in children." Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, vol. 45, br. 1, 1994, str. 25-29. https://hrcak.srce.hr/147087. Citirano 24.06.2019.
Chicago 17th Edition
Vitezić, D., V. Rožmanić, J. Franulović, V. Ahel i D. Matešić. "Naphazoline nasal-drops intoxication in children." Arhiv za higijenu rada i toksikologiju 45, br. 1 (1994): 25-29. https://hrcak.srce.hr/147087
Harvard
Vitezić, D., et al. (1994). 'Naphazoline nasal-drops intoxication in children', Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, 45(1), str. 25-29. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/147087 (Datum pristupa: 24.06.2019.)
Vancouver
Vitezić D, Rožmanić V, Franulović J, Ahel V, Matešić D. Naphazoline nasal-drops intoxication in children. Arh Hig Rada Toksikol. [Internet]. 1994 [pristupljeno 24.06.2019.];45(1):25-29. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/147087
IEEE
D. Vitezić, V. Rožmanić, J. Franulović, V. Ahel i D. Matešić, "Naphazoline nasal-drops intoxication in children", Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, vol.45, br. 1, str. 25-29, 1994. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/147087. [Citirano: 24.06.2019.]

Sažetak
Nafazolin je simpatomimetik, derivat imidazolina, a primjenjuje se kao 0,05-0,1 % otopina za lokalnu dekongestiju sluznice oka i nosa. Predoziran ili slučajno uzet peroralno može uzrokovati depresiju središnjeg živčanog sustava (poremećaje svijesti sve do kome) te hipotermiju, bradikardiju i znojenje. Navedeni učinci nafazolina napose su izraženi u djece. Anglosaksonska farmakoterapija isključuje primjenu nafazolina u djece do šest godina starosti doćim naša farmakoterapijska literature (a i praksa) dopušta njegovu uporabu već od dojenačke dobi. Na Klinici za dječje bolesti Kantrida Kliničkog bolničkog centra u Rijeci, u razdoblju od 1990. do 1992. godine hospitalizirano je 11-ero djece sa znacima trovanja nafazolin kapima za nos. U sve djece bili su izraženi simptomi poremećaja središnjeg živčanog sustava i to poremećaji svijest u vidu somnolencije. U neke djece pridruženo je bilo i bljedilo kože, bradikardija, bradipneja i hipotermija. Oporavak je u sve djece uslijedio unutar 24 sata, a učinjenom obradom dobiveni su uredni nalazi. Klinička slika s brzim oporavkom i urednim nalazima uz anamnestički podatak o uzimanju lijeka siguran je putokaz k dijagnozi. Razloga koji su doveli do otrovanja ima više (otežano ukapavanje djeci neadekvatna ambalaža za ispravno doziranje) no svakako je najistaknutiji faktor uzrast. Sva hospitalizirana djeca bila su naime mlađa od šest godina. Zaključuje se da u ovoj starosnoj skupini nije uputno primjenjivati nafazolin kapi. Farmaceutsku industriju valja upozoriti na neke osobitosti dječje dobi koja postavlja specifične zahtjeve za oblikom i ambalažom ljekovitog pripravka, a domaću farmakoterapijsku literaturu obogatiti ovim spoznajama.

Ključne riječi
djeca; hrvatska farmakopeja; simpatomimetici; štetni učinci; toksični učinci

Hrčak ID: 147087

URI
https://hrcak.srce.hr/147087

[engleski]

Posjeta: 491 *