Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Validacija ljestvice za procjenu privrženosti djece rane dobi u fazi prilagodbe na jaslice

Sanja Tatalović Vorkapić orcid id orcid.org/0000-0002-9170-8455 ; Učiteljski fakultet, Sveučilišta u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Željka Čargonja-Pregelj
Ivana Mihić


Puni tekst: hrvatski pdf 409 Kb

str. 1-15

preuzimanja: 2.968

citiraj


Sažetak

Period prilagodbe djece u predškolskim ustanovama, osobito jaslicama, predstavlja težak i stresan period za većinu djece. Koliko će dugo prilagodba trajati i kakve će reakcije dijete pokazivati, ovisi i o emocionalnim vezama koje je dijete do tada razvilo. S obzirom na evidentan nedostatak adekvatnih mjernih instrumenata privrženosti, osnovni je cilj ovog istraživanja bio prilagoditi i validirati Ljestvicu za procjenu privrženosti djece rane dobi, te ispitati kvalitetu te privrženosti u fazi prilagodbe na jaslice. Istraživanje je provedeno na uzorku od 271 djeteta, u predškolskim ustanovama u Rijeci, Opatiji, Lovranu, Krku i Baški. Odgajatelji su promatrali ponašanje djece prvih četrnaest dana njihovog boravka u jaslicama. U istraživanju je primijenjena ljestvica koja je adaptirana i validirana na temelju prethodnog istraživanja obrazaca privrženosti djece jasličke dobi (Mihić, 2010). Potvrđeno je pet od sedam faktora iz originalne ljestvice (Mihić, 2010), a cilj je bio nadogradnja same ljestvice, kako bi se proširila mogućnost boljeg procjenjivanja i dijagnosticiranja eventualnih pozitivnih i negativnih aspekata razvoja kvalitete privrženosti djece jasličke dobi, odnosno utvrđivanja razvoja sigurnog, ambivalentnog, nesigurnog ili dezorganizirajućeg oblika privrženosti. Obrasci ponašanja nazvani su: izbjegavanje, podržavanje, bliskost majka-dijete, odbacivanje i hladna distanca. Ovi faktori objašnjavaju ukupno 57,945% ukupne varijance, te pokazuju zadovoljavajuće pouzdanosti tipa Cronbach alpha u rasponu od 0,740-0,892. Rezultati vezani uz kvalitetu privrženosti su pokazali da je većina djece u ovom istraživanju sigurno privržena primarnom skrbniku i imaju normalan tijek prilagodbe u jaslicama. Pored analize odnosa s različitim osobnim i situacijskim varijablama, o nalazima se raspravljalo u okvirima važnosti teorije privrženosti za kvalitetan rad u jaslicama.

Ključne riječi

djeca rane dobi; odgajatelji; prilagodba na jaslice; privrženost; ljestvica procjene; validacija

Hrčak ID:

150103

URI

https://hrcak.srce.hr/150103

Datum izdavanja:

28.12.2015.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.741 *