hrcak mascot   Srce   HID

Review article

OD TEKSTA DO SCENSKE IZVEDBE (U POTRAZI ZA PUTOVIMA KOMUNIKACIJE)

Dubravka Crnojević-Carić ; Akademija dramske umjetnosti, Zagreb

Fulltext: croatian, pdf (244 KB) pages 203-216 downloads: 474* cite
APA 6th Edition
Crnojević-Carić, D. (2015). OD TEKSTA DO SCENSKE IZVEDBE (U POTRAZI ZA PUTOVIMA KOMUNIKACIJE). FLUMINENSIA, 27 (2), 203-216. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/151942
MLA 8th Edition
Crnojević-Carić, Dubravka. "OD TEKSTA DO SCENSKE IZVEDBE (U POTRAZI ZA PUTOVIMA KOMUNIKACIJE)." FLUMINENSIA, vol. 27, no. 2, 2015, pp. 203-216. https://hrcak.srce.hr/151942. Accessed 5 Jun. 2020.
Chicago 17th Edition
Crnojević-Carić, Dubravka. "OD TEKSTA DO SCENSKE IZVEDBE (U POTRAZI ZA PUTOVIMA KOMUNIKACIJE)." FLUMINENSIA 27, no. 2 (2015): 203-216. https://hrcak.srce.hr/151942
Harvard
Crnojević-Carić, D. (2015). 'OD TEKSTA DO SCENSKE IZVEDBE (U POTRAZI ZA PUTOVIMA KOMUNIKACIJE)', FLUMINENSIA, 27(2), pp. 203-216. Available at: https://hrcak.srce.hr/151942 (Accessed 05 June 2020)
Vancouver
Crnojević-Carić D. OD TEKSTA DO SCENSKE IZVEDBE (U POTRAZI ZA PUTOVIMA KOMUNIKACIJE). FLUMINENSIA [Internet]. 2015 [cited 2020 June 05];27(2):203-216. Available from: https://hrcak.srce.hr/151942
IEEE
D. Crnojević-Carić, "OD TEKSTA DO SCENSKE IZVEDBE (U POTRAZI ZA PUTOVIMA KOMUNIKACIJE)", FLUMINENSIA, vol.27, no. 2, pp. 203-216, 2015. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/151942. [Accessed: 05 June 2020]

Abstracts
U ovom se radu na interdisciplinaran način, povezujući uvide koji dolaze iz područja teorije i pedagogije glume te teatrologije (Branko Gavella, Mihail Čehov, Konstantin Stanislavski, Lee Strasberg, Cicely Berry), ali i iz suvremenih uvida neuroznanosti (Antonio Damasio, Michel Lacroix, Rosa Alice Branco), analizira glumački proces. Analizom glumačkog procesa, progovorit će se i o naravi govornih činova. Glumac, naime, ima privilegij, u svojoj igralačkoj poziciji, isprobavati različite varijante životnih i komunikacijskih stanja, pa tako i govornih činova.
Rad problematizira glumčev proces rada na zapisanom tekstu (dramski tekst), opisujući nekoliko faza rada (proces čitanja teksta: samostalni susret s napisanim tekstom, zajedničke „čitaće” probe, „mizanscenske” probe, generalne i tehničke probe, kao i javne izvedbe). Tijekom rada na odabranom dramskom tekstu, sudionici se komunikacije mijenjaju a na taj se način usvajaju raznolike strategije komuniciranja. Glumac je onaj koji trenira vlastitu pozornost, kao i govorni čin, trajno i višestruko pre-usmjeravati: usmjeravajući pozornost na partnera na sceni, na redatelja, na tehničko osoblje, na imaginarnog idealnog gledatelja, kao i na realno prisutan auditorij. Rad tematizira i tzv. „krugove pozornosti” koji određuju i voljno usmjeravaju govorni akt, a čiji se karakter tijekom izvedbe u više navrata može i/li mora mijenjati. Sve je navedeno (glumački proces rada na tekstu) na određeni način povezano i s komunikacijom kakva je na snazi u „prostorima svakodnevice” ili pak prilikom javnih izlaganja unaprijed zadanih tema. Glumački se prostor trenirane „izdvojenosti” i „scenske samoće” dijelom razlikuje u odnosu na ono kako te fenomene opisuje retorika, baš kao što postoji i distinkcija između govornog čina koji ima pragmatičnu funkciju u smjeru zagovaranja tzv. „građanske iskrenosti” te poziciju koja nastoji ka „glumačkoj vjerodostojnosti” a u svrhu „suigre” glumaca/govornika i gledatelja/slušatelja.

Keywords
govorni čin; izvedba; glumac; simultanost naracija; temeljna i proširena svijest; istina tijela

Hrčak ID: 151942

URI
https://hrcak.srce.hr/151942

[english]

Visits: 698 *