Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.5613/rzs.45.2.2

Facebook prijatelji kao pokazatelj strukturnih dimenzija društvenog kapitala mladih u Hrvatskoj

Krešimir Krolo orcid id orcid.org/0000-0002-4556-7698 ; Odjel za sociologiju, Sveučilište u Zadru, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 464 Kb

str. 145-170

preuzimanja: 1.251

citiraj


Sažetak

Tema ovog rada jest analiza uloge prijatelja na internetskoj društvenoj mreži Facebook kao pokazatelja strukturnih dimenzija društvenog kapitala mladih u Hrvatskoj. Teorijski dio rada povezuje specifične dimenzije društvenog kapitala proizišle ponajprije iz radova Roberta D. Putnama sa spoznajama u području istraživanja načina korištenja novih medija među mladima. Temeljem tog pregleda konstruirao se metodološki okvir unutar kojeg su operacionalizirane strukturne dimenzije konvencionalnog (offline) i internetski posredovanog (online) društvenog kapitala (povezujući i premošćujući društveni kapital, participacijske prakse u civilnom sektoru) te načini i učestalost korištenja internetskih društvenih mreža. Podaci su prikupljeni internetskom anketom 2012. godine na prigodnom uzorku (N = 577) ostvarenom metodom snježne grude. Statistička analiza podataka uključivala je bivarijatne i multivarijatne postupke s ciljem utvrđivanja relevantnosti Facebook prijatelja i drugih obilježja korištenja internetskih društvenih mreža kao pokazatelja strukturnih dimenzija društvenog kapitala mladih u Hrvatskoj. Rezultati su pokazali da je broj prijatelja na Facebooku pozitivno povezan s internetski posredovanim participacijskim praksama mladih te internetski posredovanim premošćujućim društvenim kapitalom, što upućuje na dva obilježja korištenja Facebooka kao pokazatelja društvenog kapitala mladih u Hrvatskoj. Prvo je vezano uz odnos društvenog aktivizma i Facebooka kao fleksibilnijeg oblika društvenog angažmana u usporedbi s klasičnim oblikom institucionalnog i organizacijskog angažmana (članstvo u udrugama i organizacijama iz civilnog sektora), dok je drugo vezano uz ulogu Facebooka kao medija koji povezuje pojedince izvan lokalnih kontekstualnih ograničenja. Oba su obilježja indikativna ne samo u pogledu načina ostvarivanja komunikacije, nego i načina akumuliranja različitih oblika društvenog kapitala u »digitalnom« društvu.

Ključne riječi

društveni kapital; mladi; digitalno-interaktivni mediji; Facebook prijatelji

Hrčak ID:

152184

URI

https://hrcak.srce.hr/152184

Datum izdavanja:

31.8.2015.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.947 *