Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Zaštita potrošača u Republici Hrvatskoj u kontekstu harmonizacije s pravnom stečevinom Europske unije

Josipa Salač
Jelena Uzelac


Puni tekst: hrvatski pdf 132 Kb

str. 7-27

preuzimanja: 2.173

citiraj


Sažetak

Pravo zaštite potrošača, kao novo područje prava, u hrvatskom se pravnom
poretku počinje intenzivno razvijati radi pridruživanja Republike Hrvatske Europskoj
uniji. Europska unija svojim direktivama regulira ovo područje zbog osiguravanja pravilnog
funkcioniranja zajedničkog unutarnjeg tržišta u cilju da potrošačima u svim zemljama
članicama osigura jednak stupanj zaštite jer među nacionalnim pravima postoje
velike razlike. Zakonske odredbe kojima se u hrvatsko pravo zaštite potrošača preuzima
europska stečevina sadržane su prvenstveno u Zakonu o zaštiti potrošača koji je donesen
2014. godine, ali i u Zakonu o obveznim odnosima te u brojnim drugim potrošačkim i
nepotrošačkim propisima. Posljednjih desetak godina postignut je visok stupanj usklađenosti
s europskim acquisom koji se odnosi na potrošače, ali on tu ne staje jer se ta materija
na europskoj razini jako brzo razvija i bit će potrebne daljnje i sve češće izmjene i dopune
propisa. Ipak, u procesu usklađivanja učinjeni su i brojni propusti koji su rezultirali
neusuglašenošću potrošačkih odredaba u različitim propisima. Mnogobrojnost, nesistematiziranost
i neusuglašenost pravnih izvora, kao i njihovo stalno mijenjanje, otežavaju
primjenu širokog potrošačkog prava jer se zahtijeva njegovo dublje poznavanje. Pravilima
o zaštiti potrošača nastoji se osigurati njihov bolji položaj na tržištu u odnosu na trgovca
jer su slabija strana. Uobičajeno je da trgovci unaprijed kreiraju ugovore sa standardiziranim
sadržajem te ih takve nude potrošačima, a mnoge su od tih formuliranih odredbi
nepoštene. Prisutna je izrazita neravnopravnost potrošača u odnosu na trgovca, koji ili
mora prihvatiti takve odredbe zbog monopolskog položaja trgovca ili čak nije ni svjestan
da ih prihvaća, jer mu trgovac namjerno ne skreće pažnju na njih. Najčešće se nepoštene
klauzule nalaze u adhezijskim ugovorima ili općim uvjetima poslovanja na koje potrošač
ne može utjecati. Prava potrošača krše se i nepoštenim poslovnim praksama trgovaca koje
idu od lažnog oglašavanja pa sve do potpunog neuvažavanja potrošača kad želi reklamirati
manjkavi proizvod ili raskinuti ugovor. Materijalnopravnim i postupovnim zakonskim
odredbama nastoji se spriječiti nesavjesno postupanje trgovaca i poboljšati položaj
potrošača.

Ključne riječi

potrošačko pravo; EU direktive; Zakon o zaštiti potrošača; neravnoteža trgovaca i potrošača; nepošteno i nesavjesno postupanje; zaštita potrošača

Hrčak ID:

155928

URI

https://hrcak.srce.hr/155928

Datum izdavanja:

8.12.2014.

Posjeta: 3.675 *