hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/mo42.222.7994

Vrijeme otvorenog znanja

Berislav Žarnić   ORCID icon orcid.org/0000-0002-2579-1043 ; Filozofski fakultet, Sveučilište u Splitu, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (543 KB) str. 79-94 preuzimanja: 392* citiraj
APA 6th Edition
Žarnić, B. (2015). Vrijeme otvorenog znanja. Metodički ogledi, 22 (2), 79-94. https://doi.org/10.21464/mo42.222.7994
MLA 8th Edition
Žarnić, Berislav. "Vrijeme otvorenog znanja." Metodički ogledi, vol. 22, br. 2, 2015, str. 79-94. https://doi.org/10.21464/mo42.222.7994. Citirano 26.01.2021.
Chicago 17th Edition
Žarnić, Berislav. "Vrijeme otvorenog znanja." Metodički ogledi 22, br. 2 (2015): 79-94. https://doi.org/10.21464/mo42.222.7994
Harvard
Žarnić, B. (2015). 'Vrijeme otvorenog znanja', Metodički ogledi, 22(2), str. 79-94. https://doi.org/10.21464/mo42.222.7994
Vancouver
Žarnić B. Vrijeme otvorenog znanja. Metodički ogledi [Internet]. 2015 [pristupljeno 26.01.2021.];22(2):79-94. https://doi.org/10.21464/mo42.222.7994
IEEE
B. Žarnić, "Vrijeme otvorenog znanja", Metodički ogledi, vol.22, br. 2, str. 79-94, 2015. [Online]. https://doi.org/10.21464/mo42.222.7994

Sažetak
U ovom je radu prepoznata i aksiomatski opisana minimalna teorija vremenskog poretka, koja je nazvana ‘prostim vremenom’. Dodajući ili isključujući uvjete jedinstvenosti i sveobuhvatnosti, pokazali smo kako se prosto vrijeme može razviti u četiri tipa pojmova o vremenskom poretku. Za tri od četiri tipa pronašli smo primjere u povijesti ideja (Newton, Kant, Einstein) te tumačenjem relevantnih citata proveli tipološku klasifikaciju primjera (jaki temporalni monizam, slabi temporalni monizam, jaki temporalni pluralizam). Otkrili smo da se četvrti, nedostajući tip nalazi u dječjoj teoriji vremena (Piaget). U razvoju pojma vremena uočili smo da jedan element logičke strukture pojma vremena mijenja status: od definiranog, preko primitivnog, natrag u status definiranog. Taj smo fenomen slobodno nazvali anomalijom jer se tu ruši kontinuitet logičke strukture u razvoju pojma. Taj uvid još jednom potvrđuje dinamični karakter znanja, ali sada ne samo na materijalnoj strani, nego i na formalnoj. Prema u ranijim radovima utvrđenom odnosu prirode znanja i cilja obrazovanja (Žarnić, 2001), anomaliju smo prepoznali kao razlog obrazovanju za otvorenost. Oslanjajući se na otkriće sistematizacijske snage pojma otvorenosti (Peters, 2010), skicirani su obrisi obrazovanja za otvorenost u odnosu na razvoj pojma vremena i prosvjetiteljsko razumijevanje obrazovanja.

Ključne riječi
logika vremena; obrazovanje za otvorenost; Jean Piaget; pojmovna promjena; tipologija vremenskih poredaka

Hrčak ID: 158554

URI
https://hrcak.srce.hr/158554

[engleski]

Posjeta: 848 *