Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21464/mo42.222.7994

Vrijeme otvorenog znanja

Berislav Žarnić orcid id orcid.org/0000-0002-2579-1043 ; Filozofski fakultet, Sveučilište u Splitu, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 543 Kb

str. 79-94

preuzimanja: 682

citiraj


Sažetak

U ovom je radu prepoznata i aksiomatski opisana minimalna teorija vremenskog poretka, koja je nazvana ‘prostim vremenom’. Dodajući ili isključujući uvjete jedinstvenosti i sveobuhvatnosti, pokazali smo kako se prosto vrijeme može razviti u četiri tipa pojmova o vremenskom poretku. Za tri od četiri tipa pronašli smo primjere u povijesti ideja (Newton, Kant, Einstein) te tumačenjem relevantnih citata proveli tipološku klasifikaciju primjera (jaki temporalni monizam, slabi temporalni monizam, jaki temporalni pluralizam). Otkrili smo da se četvrti, nedostajući tip nalazi u dječjoj teoriji vremena (Piaget). U razvoju pojma vremena uočili smo da jedan element logičke strukture pojma vremena mijenja status: od definiranog, preko primitivnog, natrag u status definiranog. Taj smo fenomen slobodno nazvali anomalijom jer se tu ruši kontinuitet logičke strukture u razvoju pojma. Taj uvid još jednom potvrđuje dinamični karakter znanja, ali sada ne samo na materijalnoj strani, nego i na formalnoj. Prema u ranijim radovima utvrđenom odnosu prirode znanja i cilja obrazovanja (Žarnić, 2001), anomaliju smo prepoznali kao razlog obrazovanju za otvorenost. Oslanjajući se na otkriće sistematizacijske snage pojma otvorenosti (Peters, 2010), skicirani su obrisi obrazovanja za otvorenost u odnosu na razvoj pojma vremena i prosvjetiteljsko razumijevanje obrazovanja.

Ključne riječi

logika vremena; obrazovanje za otvorenost; Jean Piaget; pojmovna promjena; tipologija vremenskih poredaka

Hrčak ID:

158554

URI

https://hrcak.srce.hr/158554

Datum izdavanja:

26.4.2016.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.733 *