Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Fantazma subjektiviteta u interakcijskom ključu. Primjer kompjutorskog ekrana

Hajrudin Hromadžić


Puni tekst: hrvatski pdf 378 Kb

str. 127-142

preuzimanja: 1.203

citiraj


Sažetak

Simboličko ishodište za tekst predstavlja Malevičev »Crni kvadrat«, odnosno epistemološki prijelaz u teorijskom razumijevanju spomenutog umjetničkog djela: iz fenomenološko-ontološke perspektive ka psihoanalitičkoj interpretaciji istog. Putem aplikacije Lacanovog koncepta pogleda, povlačimo paralelu između simbolike Malevičevog kvadrata i primjera ekrana kroz opozicijsko sučeljavanje televizijskog i kompjutorskog ekrana. Definiranjem razlika između televizijskog i kompjutorskog ekrana reaktualiziramo i spomenuti Lacanov koncept, te ga u redefiniranoj verziji apliciramo na primjere kompjutorskog virtualnog prostora i identitet tzv. virtualnog subjekta. Tako uspostavljen problemski motiv obrađujemo i preko razmatranja dihotomnog para interaktivnost/interpasivnost, sa naglaskom na modelu HCI (Human Computer Interaction), interakciji čovjeka i kompjutora. Paralela između umjetničkog objekta i suvremene medijske tehnologije, a sve u vezi sa subjektom koji se pita i time sebe konstituira, putokaz je prema pitanju koje predstavlja jedan od temeljnih interesa teksta, a ono glasi: o kakvom se konstruktu subjekta, odnosno formi njegova identiteta uspostavljenoj u prostoru virtualnog, zapravo radi?

Ključne riječi

»Crni kvadrat«; koncept pogleda; interaktivnost/interpasivnost; televizijski/kompjutorski ekran; virtualni identitet

Hrčak ID:

15753

URI

https://hrcak.srce.hr/15753

Datum izdavanja:

2.4.2007.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.064 *