hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

ZAŠTO DOBRA DJECA RADE LOŠE STVARI: ULOGA MORALNOG ODSTUPANJA U RAZLIČITOM ANGAŽMANU DJECE U VRŠNJAČKOM NASILJU

Anna Kekez ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Republika Hrvatska
Vesna Bilić ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Republika Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (59 MB) str. 47-64 preuzimanja: 390* citiraj
APA 6th Edition
Kekez, A. i Bilić, V. (2015). ZAŠTO DOBRA DJECA RADE LOŠE STVARI: ULOGA MORALNOG ODSTUPANJA U RAZLIČITOM ANGAŽMANU DJECE U VRŠNJAČKOM NASILJU. Život i škola, LXI (2), 47-64. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/162152
MLA 8th Edition
Kekez, Anna i Vesna Bilić. "ZAŠTO DOBRA DJECA RADE LOŠE STVARI: ULOGA MORALNOG ODSTUPANJA U RAZLIČITOM ANGAŽMANU DJECE U VRŠNJAČKOM NASILJU." Život i škola, vol. LXI, br. 2, 2015, str. 47-64. https://hrcak.srce.hr/162152. Citirano 22.11.2019.
Chicago 17th Edition
Kekez, Anna i Vesna Bilić. "ZAŠTO DOBRA DJECA RADE LOŠE STVARI: ULOGA MORALNOG ODSTUPANJA U RAZLIČITOM ANGAŽMANU DJECE U VRŠNJAČKOM NASILJU." Život i škola LXI, br. 2 (2015): 47-64. https://hrcak.srce.hr/162152
Harvard
Kekez, A., i Bilić, V. (2015). 'ZAŠTO DOBRA DJECA RADE LOŠE STVARI: ULOGA MORALNOG ODSTUPANJA U RAZLIČITOM ANGAŽMANU DJECE U VRŠNJAČKOM NASILJU', Život i škola, LXI(2), str. 47-64. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/162152 (Datum pristupa: 22.11.2019.)
Vancouver
Kekez A, Bilić V. ZAŠTO DOBRA DJECA RADE LOŠE STVARI: ULOGA MORALNOG ODSTUPANJA U RAZLIČITOM ANGAŽMANU DJECE U VRŠNJAČKOM NASILJU. Život i škola [Internet]. 2015 [pristupljeno 22.11.2019.];LXI(2):47-64. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/162152
IEEE
A. Kekez i V. Bilić, "ZAŠTO DOBRA DJECA RADE LOŠE STVARI: ULOGA MORALNOG ODSTUPANJA U RAZLIČITOM ANGAŽMANU DJECE U VRŠNJAČKOM NASILJU", Život i škola, vol.LXI, br. 2, str. 47-64, 2015. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/162152. [Citirano: 22.11.2019.]

Sažetak
Nasilje među vršnjacima skupni je fenomen u kojem se djeca različito angažiraju, a kako bi sačuvala samopoštovanje i smanjila samoosudu, nastoje opravdavati svoje ponašanje koristeći strategije moralnog odstupanja. U ovom radu ispituje se odnos između različitih uloga djece u vršnjačkom nasilju i moralnog odstupanja.
U istraživanju su sudjelovala 422 učenika sedmih i osmih razreda osnovnih škola (13,43 godina). Uz upitnik općih podataka, korištene su i prilagođene skale moralnog odstupanja i uloga djece u vršnjačkom nasilju. Rezultati pokazuju da je 35% ispitanih učenika doživjelo vršnjačko nasilje, a najveći ih broj sebe percipira u ulozi branitelja, zatim promatrača, pasivnog ili aktivnog pomoćnika, a najmanje u ulozi počinitelja nasilja. Žrtve nasilja češće su djevojčice, a rezultati pokazuju nisku, ali statistički značajnu povezanost s ulogom počinitelja i pomoćnika te sugeriraju da su žrtve sklone prikrivanju ili umanjivanju odgovornosti i samookrivljavanju. Dječaci u odnosu na djevojčice imaju veći rezultat na skali počinitelja te aktivnih i pasivnih pomoćnika, a utvrđena je visoka povezanost ovih uloga kao i zajednički prediktor - umanjivanje posljedica nasilja. Uz to ulogu počinitelja i aktivnog pomoćnika predviđa i prikrivanje i umanjivanje odgovornosti. Na skali koja mjeri uloga branitelja djevojčice imaju viši rezultat u odnosu na dječake, a utvrđena je i negativna povezanost s počiniteljima i pomoćnicima. Rezultati pokazuju da branitelji nisu skloni kognitivnom restrukturiranju i prikrivanju odgovornosti. Nije utvrđena povezanost promatrača s drugim ulogama, ali češće su to učenici boljeg školskog uspjeha, neskloni kognitivnom restrukturiranju. Zaključak da procesi moralnog odstupanja igraju potencijalno važnu ulogu u nasilju i razumijevanju razlika u angaž-manu učenika u njemu, ima važne implikacije za školske preventivne programe.

Ključne riječi
moralno odstupanje; vršnjačko nasilje; nasilnici; žrtve; promatrači nasilja

Hrčak ID: 162152

URI
https://hrcak.srce.hr/162152

[engleski] [njemački]

Posjeta: 1.029 *