APA 6th Edition Kaluđerović, Ž. (2016). Anaksimenov i Diogenov animatizam. Filozofska istraživanja, 36 (1), 75-88. https://doi.org/10.21464/fi36107
MLA 8th Edition Kaluđerović, Željko. "Anaksimenov i Diogenov animatizam." Filozofska istraživanja, vol. 36, br. 1, 2016, str. 75-88. https://doi.org/10.21464/fi36107. Citirano 10.04.2021.
Chicago 17th Edition Kaluđerović, Željko. "Anaksimenov i Diogenov animatizam." Filozofska istraživanja 36, br. 1 (2016): 75-88. https://doi.org/10.21464/fi36107
Harvard Kaluđerović, Ž. (2016). 'Anaksimenov i Diogenov animatizam', Filozofska istraživanja, 36(1), str. 75-88. https://doi.org/10.21464/fi36107
Vancouver Kaluđerović Ž. Anaksimenov i Diogenov animatizam. Filozofska istraživanja [Internet]. 2016 [pristupljeno 10.04.2021.];36(1):75-88. https://doi.org/10.21464/fi36107
IEEE Ž. Kaluđerović, "Anaksimenov i Diogenov animatizam", Filozofska istraživanja, vol.36, br. 1, str. 75-88, 2016. [Online]. https://doi.org/10.21464/fi36107
Sažetak U ovom radu, u fokusu istraživanja dva su relevantna i međusobno povezana Anaksimenova i Diogenova učenja: monistička doktrina o zraku kao načelu i njihov animatizam. Autor razmatra mišljenje dvojice predsokratovaca o oživljenosti, odnosno oduševljenosti svega, što se moglo objasniti i permanentnom pokretljivošću duha, i njegovim opažljivim manifestacijama. Prvobitno načelo, kako su ga Anaksimen i Diogen shvaćali, bilo je razumljeno kao vječno i stoga nužno samouzrokovano ili samopokrećuće, jednom riječju, duša ili život (psyche). Veza život–dah–duša–zrak, kojoj Diogen dodaje i um, bila je utvrđena u drevnom shvaćanju života duše i zraka, ali su Anaksimen i Diogen preoblikovali zatečena stanovišta i filozofski recipirali analogiju duše i zraka što ga čovjek udiše i tako živi. Opažanje i uviđanje da je zrak kozmički ekvivalent duše, odnosno života u čovjeku moglo je, ipak, biti važan motiv da posljednji Milećanin i, možda, posljednji fizičar izaberu aer kao arche svega. I ne samo to nego u skladu s hilozoističkim gledištem, koje su Anaksimen i Diogen u dobroj mjeri dijelili, građa kozmosa morala je u isti mah biti i građa života. Moguće je, zatim, da je i dualna upotreba riječi pneuma u 2. fragmentu (DK13B2) vodila Anaksimena do paralelizma i analogije čovjeka i kozmosa. Diogen je, konačno, uz određene modifikacije, potvrdio sućstveni identitet mikrokozmosa i makrokozmosa, to jest relaciju između »unutrašnjeg« zraka, koji je životodajni princip ljudi i drugih živih bića, njihova duša, i »vanjskog« božanskog zraka, koji svime upravlja i svime vlada.