Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

ODSTUPANJA U SPREZANJU PREZENTA GLAGOLA U SLUŠNOOŠTEĆENIH SREDNJOŠKOLACA

Sandra Bradarić-Jončić ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Renata Möhr Nemčić ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 256 Kb

str. 45-65

preuzimanja: 282

citiraj


Sažetak

U radu su prikazani rezultati analize odstupanja gluhih i nagluhih ispitanika u tvorbi prezenta glagola s obzirom na vrstu i učestalost odstupanja te na glagolske razrede. Ispitivanje je provedeno na uzorku od 41 ispitanika (gluhi, nagluhi ispitanici i ispitanici s umjetnom pužnicom), polaznika 1–4. razreda redovne i posebne srednje škole, zadacima nadopunjavanja jednostavnih rečenica glagolima iz osam glagolskih razreda u svim licima prezenta. Učestalost pojavljivanja odstupanja iznosila je 40%. Najčešća odstupanja u tvorbi prezenta
bila su dodavanje prezentskog nastavka infinitivnoj osnovi, zamjena glagolskih lica, upotreba glagolskog pridjeva radnog, upotreba drugog glagolskog vida te dodavanje pogrešnoga nastavka prezentskoj osnovi. Ova odstupanja različito su zastupljena u glagolskim razredima. Upotreba infinitivne umjesto prezentske osnove najčešća je kod glagolskih razreda kojima su ispitanici slabije ovladali, dok su zamjena glagolskih lica i upotreba glagolskog pridjeva radnog najčešći u tvorbi prezenta glagolskih razreda kojima su ispitanici najbolje ovladali (-Ati/-Am, -Iti/- Im i donekle -Jeti/-Im). Osim kvantitativnih razlika s obzirom na slušni status i vrstu škole, uočene su i neke kvalitativne razlike. Ispitanici s boljim rezultatima na testu generirali su manji broj kategorija odstupanja i manji broj kombiniranih pogrešaka. Neke vrste odstupanja pojavljivale su se samo kod učenika iz posebne škole, a neke su se pojavljivale sa znatno većom učestalošću u gluhih i nagluhih učenika iz redovne škole. U nekim glagolskim razredima samo su učenici iz posebne škole pokazali odstupanja. Potrebno je sustavnije poučavanje djece i
mladeži s teškim oštećenjima sluha hrvatskome jeziku, uz pomoć koju određenom broju njih može pružiti komunikacija znakovnim jezikom.

Ključne riječi

hrvatski glagoli; prezent glagola; oštećenja sluha; jezično znanje mladeži oštećena sluha

Hrčak ID:

166105

URI

https://hrcak.srce.hr/166105

Datum izdavanja:

1.3.2011.

Posjeta: 724 *