hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Izražavanje posvojnih odnosa u pripovjednom diskursu jednojezične djece govornika hrvatskoga i engleskoga jezika

Lidija Šaravanja   ORCID icon orcid.org/0000-0002-1084-2872 ; University of Osijek
Ivana Trtanj   ORCID icon orcid.org/0000-0002-4700-8443 ; University of Osijek

Puni tekst: hrvatski, pdf (360 KB) str. 475-494 preuzimanja: 84* citiraj
APA 6th Edition
Šaravanja, L. i Trtanj, I. (2016). Izražavanje posvojnih odnosa u pripovjednom diskursu jednojezične djece govornika hrvatskoga i engleskoga jezika. Jezikoslovlje, 17. (1-2.), 475-494. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/167820
MLA 8th Edition
Šaravanja, Lidija i Ivana Trtanj. "Izražavanje posvojnih odnosa u pripovjednom diskursu jednojezične djece govornika hrvatskoga i engleskoga jezika." Jezikoslovlje, vol. 17., br. 1-2., 2016, str. 475-494. https://hrcak.srce.hr/167820. Citirano 17.06.2019.
Chicago 17th Edition
Šaravanja, Lidija i Ivana Trtanj. "Izražavanje posvojnih odnosa u pripovjednom diskursu jednojezične djece govornika hrvatskoga i engleskoga jezika." Jezikoslovlje 17., br. 1-2. (2016): 475-494. https://hrcak.srce.hr/167820
Harvard
Šaravanja, L., i Trtanj, I. (2016). 'Izražavanje posvojnih odnosa u pripovjednom diskursu jednojezične djece govornika hrvatskoga i engleskoga jezika', Jezikoslovlje, 17.(1-2.), str. 475-494. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/167820 (Datum pristupa: 17.06.2019.)
Vancouver
Šaravanja L, Trtanj I. Izražavanje posvojnih odnosa u pripovjednom diskursu jednojezične djece govornika hrvatskoga i engleskoga jezika. Jezikoslovlje [Internet]. 2016 [pristupljeno 17.06.2019.];17.(1-2.):475-494. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/167820
IEEE
L. Šaravanja i I. Trtanj, "Izražavanje posvojnih odnosa u pripovjednom diskursu jednojezične djece govornika hrvatskoga i engleskoga jezika", Jezikoslovlje, vol.17., br. 1-2., str. 475-494, 2016. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/167820. [Citirano: 17.06.2019.]

Sažetak
Pripovjedni diskurs kao dio svakodnevne djetetove komunikacije može pružiti mnogo cjelovitiji jezični kontekst od raznih jezičnih testova koji procjenjuju uporabu riječi i rečenica izolirano zato što priče zahtijevaju od djece kombiniranje riječi i rečenica radi određene svrhe. Stoga, priče omogućuju informaciju o tome koliko uspješno djeca rabe svoje određene jezične vještine u komuniciranju. Za razliku od razgovora pripovijedanje teži dekontekstualizaciji nakon koje se mijenja unutarnja organizacija diskursa. Uvelike je u literaturi opisana dječja sposobnost iznošenja sadržaja i stvaranja strukture priče, ali je manje istražen onaj aspekt pripovijedanja koji opisuje referencijalnu koheziju i uporabu referentnih izraza za razgovor o živim bićima (dječak, pas), objektima (drvo, staklenka) ili drugim entitetima u diskursu (obitelj, dom). Rad prikazuje kako djeca govornici tipološki različitih jezika kognitivno i jezično obrađuju pojam posvojnosti. Promatraju se sredstva za izricanje atributne, predikatne te vanjske posvojnosti. Cilj je rada utvrditi koje posvojne odnose dječji jezik ostvaruje i kojim se sredstvima pri tome služi. Pretpostavka je da četverogodišnjaci uočavaju prototipne odnose posvojnosti i izražavaju ih upotrebljavajući jednostavnije izraze koji su i gramatički i semantički prototipni. Suprotno od njih desetogodišnjaci će upotrebljavati složenije konstrukcije i uočavati raznolikije odnose između posjednika i posjedovanoga. S obzirom da rad prikazuje međujezičnu usporedbu engleskoga i hrvatskoga jezika, postavljena je pretpostavka da djeca govornici hrvatskoga, morfološki razvijenijega jezika, kasnije ovladavaju složenijim jezičnim sredstvima kojima se izriče posvojnost.

Ključne riječi
posvojnost; pripovjedni diskurs; dječji jezik; posjednik; posjedovano

Hrčak ID: 167820

URI
https://hrcak.srce.hr/167820

[engleski]

Posjeta: 223 *