hrcak mascot   Srce   HID

Stručni rad

Zašto, kad i kako koristiti testove opće informiranosti?

Predrag Zarevski ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Dragutin Ivanec ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Krunoslav Matešić, Jr.   ORCID icon orcid.org/0000-0003-3568-2892 ; Hrvatsko katoličko sveučilište, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (321 KB) str. 216-217 preuzimanja: 514* citiraj
APA 6th Edition
Zarevski, P., Ivanec, D. i Matešić, Jr., K. (2015). Zašto, kad i kako koristiti testove opće informiranosti?. Suvremena psihologija, 18 (2), 216-217. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/169823
MLA 8th Edition
Zarevski, Predrag, et al. "Zašto, kad i kako koristiti testove opće informiranosti?." Suvremena psihologija, vol. 18, br. 2, 2015, str. 216-217. https://hrcak.srce.hr/169823. Citirano 29.07.2021.
Chicago 17th Edition
Zarevski, Predrag, Dragutin Ivanec i Krunoslav Matešić, Jr.. "Zašto, kad i kako koristiti testove opće informiranosti?." Suvremena psihologija 18, br. 2 (2015): 216-217. https://hrcak.srce.hr/169823
Harvard
Zarevski, P., Ivanec, D., i Matešić, Jr., K. (2015). 'Zašto, kad i kako koristiti testove opće informiranosti?', Suvremena psihologija, 18(2), str. 216-217. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/169823 (Datum pristupa: 29.07.2021.)
Vancouver
Zarevski P, Ivanec D, Matešić, Jr. K. Zašto, kad i kako koristiti testove opće informiranosti?. Suvremena psihologija [Internet]. 2015 [pristupljeno 29.07.2021.];18(2):216-217. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/169823
IEEE
P. Zarevski, D. Ivanec i K. Matešić, Jr., "Zašto, kad i kako koristiti testove opće informiranosti?", Suvremena psihologija, vol.18, br. 2, str. 216-217, 2015. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/169823. [Citirano: 29.07.2021.]

Sažetak
Testovima opće informiranosti (TOI) obuhvaćamo informacije koje uglavnom nisu vezane uz institucionalizirano školovanje, već su dio svakodnevnog govora i često se nalaze u medijima. Na neizravan način mjere sposobnost usvajanja znanja, i u tom se smislu podudaraju s definicijom kristalizirane inteligencije (Gc) kao mjere
lakoće usvajanja i korištenja znanja. U 3 primjene razmjerno kratkih verzija TOI-a na različitim uzorcima sudionika u RH i u baterijama s više kognitivnih mjera sličnog broja čestica i pouzdanosti, upravo TOI su dosljedno imali najveću projekciju na prvi glavni predmet mjerenja baterije testova. To daje odgovor na pitanje zašto trebamo TOI: dobro odabran skup pitanja za opću informiranost može poslužiti za mjerenje Gc-a. Na pitanje kad koristiti TOI ima više odgovora. Prvi, kad imamo malo vremena – 50-ak čestica se rješava za manje od 20 min. Drugi je formalni razlog – u slučaju da postoji otpor/zabrana testiranja inteligencije, testiranje TOI-em “lakše prolazi”. Treći
je humani razlog – zbog svoje forme i naslova, izaziva manje stresa i testne anksioznosti, jer je za samopoštovanje lakše biti neinformiran nego neinteligentan. Ostaje pitanje kako koristiti TOI? Budući da neke čestice postaju prepoznate, neke gube na važnosti, a s napretkom tehnologije i društveno-političkim promjenama, javljaju se neke nove potencijalno dobre čestice, TOI-e treba revidirati svakih 5-10 g. To se odnosi i na odabir i na opseg domena opće informiranosti. Što se tiče baždarenja TOI-a, u cilju formiranja testova dobre unutarnje pouzdanosti (koja je nužno niža u odnosu na većinu unifacetnih klasičnih testova inteligencije) preporučljivo je odvojeno baždarenje
s obzirom na spol i obrazovanje (u smislu gimnazija ili strukovna škola, odnosno SSS ili VSS). No, s obzirom na sve veću dostupnost općih informacija, uskoro može postati upitno diferencijalno baždarenje.

Ključne riječi
kristalizirana inteligencija; spolne razlike; test opće informiranosti; test općeg znanja; testna anksioznost

Hrčak ID: 169823

URI
https://hrcak.srce.hr/169823

[engleski]

Posjeta: 1.400 *