hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

„Temporibus domini Iohannis episcopi..." – o počecima predromaničke skulpture u Boki kotorskoj

Meri Zornija ; Odjel za povijest umjetnosti, Sveučilište u Zadru

Puni tekst: hrvatski, pdf (4 MB) str. 23-40 preuzimanja: 284* citiraj
APA 6th Edition
Zornija, M. (2016). „Temporibus domini Iohannis episcopi..." – o počecima predromaničke skulpture u Boki kotorskoj. Ars Adriatica, (6), 23-40. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/170699
MLA 8th Edition
Zornija, Meri. "„Temporibus domini Iohannis episcopi..." – o počecima predromaničke skulpture u Boki kotorskoj." Ars Adriatica, vol. , br. 6, 2016, str. 23-40. https://hrcak.srce.hr/170699. Citirano 23.02.2020.
Chicago 17th Edition
Zornija, Meri. "„Temporibus domini Iohannis episcopi..." – o počecima predromaničke skulpture u Boki kotorskoj." Ars Adriatica , br. 6 (2016): 23-40. https://hrcak.srce.hr/170699
Harvard
Zornija, M. (2016). '„Temporibus domini Iohannis episcopi..." – o počecima predromaničke skulpture u Boki kotorskoj', Ars Adriatica, (6), str. 23-40. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/170699 (Datum pristupa: 23.02.2020.)
Vancouver
Zornija M. „Temporibus domini Iohannis episcopi..." – o počecima predromaničke skulpture u Boki kotorskoj. Ars Adriatica [Internet]. 2016 [pristupljeno 23.02.2020.];(6):23-40. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/170699
IEEE
M. Zornija, "„Temporibus domini Iohannis episcopi..." – o počecima predromaničke skulpture u Boki kotorskoj", Ars Adriatica, vol., br. 6, str. 23-40, 2016. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/170699. [Citirano: 23.02.2020.]
Puni tekst: engleski, pdf (4 MB) str. 23-40 preuzimanja: 144* citiraj
APA 6th Edition
Zornija, M. (2016). “TEMPORIBUS DOMINI IOHANNIS EPISCOPI...” – On the Beginnings of Pre-Romanesque Sculpture in Boka Kotorska. Ars Adriatica, (6), 23-40. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/170699
MLA 8th Edition
Zornija, Meri. "“TEMPORIBUS DOMINI IOHANNIS EPISCOPI...” – On the Beginnings of Pre-Romanesque Sculpture in Boka Kotorska." Ars Adriatica, vol. , br. 6, 2016, str. 23-40. https://hrcak.srce.hr/170699. Citirano 23.02.2020.
Chicago 17th Edition
Zornija, Meri. "“TEMPORIBUS DOMINI IOHANNIS EPISCOPI...” – On the Beginnings of Pre-Romanesque Sculpture in Boka Kotorska." Ars Adriatica , br. 6 (2016): 23-40. https://hrcak.srce.hr/170699
Harvard
Zornija, M. (2016). '“TEMPORIBUS DOMINI IOHANNIS EPISCOPI...” – On the Beginnings of Pre-Romanesque Sculpture in Boka Kotorska', Ars Adriatica, (6), str. 23-40. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/170699 (Datum pristupa: 23.02.2020.)
Vancouver
Zornija M. “TEMPORIBUS DOMINI IOHANNIS EPISCOPI...” – On the Beginnings of Pre-Romanesque Sculpture in Boka Kotorska. Ars Adriatica [Internet]. 2016 [pristupljeno 23.02.2020.];(6):23-40. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/170699
IEEE
M. Zornija, "“TEMPORIBUS DOMINI IOHANNIS EPISCOPI...” – On the Beginnings of Pre-Romanesque Sculpture in Boka Kotorska", Ars Adriatica, vol., br. 6, str. 23-40, 2016. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/170699. [Citirano: 23.02.2020.]

Sažetak
U izlaganju se obrađuje niz predromaničkih fragmenata iz Kotora, Bijele, Tivta, Vijećeg Brda te s otočića Gospe od Milosti i Gospe od Škrpjela u Boki kotorskoj, te ih se pripisuje produkciji kvalitetnog klesarskog ateliera s centrom u Kotoru, za koji se predlaže naziv Klesarska radionica iz doba kotorskog biskupa Ivana. Njihove zajedničke stilske karakteristike, repertoar motiva i visoka razina klesarske obrade u kvalitetnom mramoru ukazuju na rani postanak u doba početaka formiranja predromaničkog stila na istočnoj jadranskoj obali, nastalog na matrici mediteranske ranokršćanske umjetnosti. Temeljem kronoloških odrednica što ih daje trostruki spomen prvog, u povijesnim izvorima sigurno potvrđenog kotorskog biskupa Iohannisa definira se okvir za njihovo datiranje u posljednju četvrtinu 8. i rano 9. stoljeće. Dotični biskup, naime, sudjeluje na posljednjem ekumenskom saboru u Niceji 787. godine zajedno s biskupima Ivanom iz Splita, Lovrom iz Osora i Ursom iz Raba, a svoje ime nam je ostavio uklesano na ostacima liturgijskog namještaja nekih od najstarijih crkvenih građevina u Boki. Na području svoje biskupije možemo ga, dakle, smatrati pokretačem crkvene obnove koja se u to vrijeme još nije očitovala gradnjom novih crkava, već isključivo obnavljanjem postojećih ranokršćanskih, i to unošenjem novih liturgijskih instalacija - oltarnih ograda i ciborija.
U radu je posebna pažnja posvećena usporedbi sa srodnom skulpturom što je u to vrijeme ukrašavala katedrale i drugih dalmatinskih i istarskih gradova, poglavito Zadra, Osora, Raba i Novigrada. Analogije se sastoje u gotovo isključivom korištenju kvalitetnog mramora, monumentalnim dimenzijama katedralnih pluteja, u jednakom načinu klesarske obrade te u korištenju istih kompozicija i motiva, kao što su sinusoidne vitice s krupnim trolistima ili virovitim rozetama, učvorene kružnice s nazubljenim listovima te specifična inačica geometrijskog prepleta. Radi se o motivima koji su ograničeni isključivo na urbane lokalitete i na razdoblje kraja 8. i ranijeg 9. st. kada, gotovo u istom valu, dolazi do obnove starih ranokršćanskih katedrala, što govori u prilog činjenici da je u ovim središtima djelovala grupa majstora koja se služila istim predlošcima. Iz njihovih djela progovara onaj isti likovni jezik kojim se inspirirala i Klesarska radionica iz doba kotorskog biskupa Ivana.
Nagla pojava ovako kvalitetne skulpture upućuje na pretpostavku da prvotni impuls i poticaj za razvoj predromaničke skulpture u Boki kotorskoj treba tražiti u dolasku putujućih majstora iz nekog sjevernijeg jadranskog središta, koji su po narudžbi očito crkvene elite dolazili i radili u dalmatinskim gradovima. Oni će, pak, školovanjem mlađih generacija umjetnika, utjecati na formiranje lokalnih klesarskih radionica tijekom 9. stoljeća, kada dolazi do konačnog sazrijevanja predromaničke skulpture u našim obalnim gradovima, a vrlo brzo i do njezinog prodora u zaleđe, među novopokršteno slavensko stanovništvo. Tako nam i slika geneze i razvoja predromaničke umjetnosti na našoj obali Jadrana postaje cjelovitija, skidajući barem s druge polovine 8. stoljeća onaj neugodni epitet „mračnog“ doba.

Ključne riječi
Klesarska radionica iz doba kotorskog biskupa Ivana; rana predromanička skulptura; Kotor; Boka kotorska; Drugi nicejski koncil; osmo stoljeće

Hrčak ID: 170699

URI
https://hrcak.srce.hr/170699

[engleski]

Posjeta: 670 *