hrcak mascot   Srce   HID

Stručni rad

U POTRAZI ZA JELENKOM (Lucanus cervus Linnaeus, 1758) – PRIMJER IZVANUČIONIČKE NASTAVE

Matej Šag   ORCID icon orcid.org/0000-0003-2700-6018 ; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Odjel za biologiju, Osijek, Hrvatska
Nataša Turić ; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Odjel za biologiju, Osijek, Hrvatska
Dubravka Čerba ; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Odjel za biologiju, Osijek, Hrvatska
Ivana Turković Čakalić ; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Odjel za biologiju, Osijek, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (783 KB) str. 67-77 preuzimanja: 188* citiraj
APA 6th Edition
Šag, M., Turić, N., Čerba, D. i Turković Čakalić, I. (2016). U POTRAZI ZA JELENKOM (Lucanus cervus Linnaeus, 1758) – PRIMJER IZVANUČIONIČKE NASTAVE. Educatio biologiae, (2.), 67-77. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/171171
MLA 8th Edition
Šag, Matej, et al. "U POTRAZI ZA JELENKOM (Lucanus cervus Linnaeus, 1758) – PRIMJER IZVANUČIONIČKE NASTAVE." Educatio biologiae, vol. , br. 2., 2016, str. 67-77. https://hrcak.srce.hr/171171. Citirano 19.08.2019.
Chicago 17th Edition
Šag, Matej, Nataša Turić, Dubravka Čerba i Ivana Turković Čakalić. "U POTRAZI ZA JELENKOM (Lucanus cervus Linnaeus, 1758) – PRIMJER IZVANUČIONIČKE NASTAVE." Educatio biologiae , br. 2. (2016): 67-77. https://hrcak.srce.hr/171171
Harvard
Šag, M., et al. (2016). 'U POTRAZI ZA JELENKOM (Lucanus cervus Linnaeus, 1758) – PRIMJER IZVANUČIONIČKE NASTAVE', Educatio biologiae, (2.), str. 67-77. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/171171 (Datum pristupa: 19.08.2019.)
Vancouver
Šag M, Turić N, Čerba D, Turković Čakalić I. U POTRAZI ZA JELENKOM (Lucanus cervus Linnaeus, 1758) – PRIMJER IZVANUČIONIČKE NASTAVE. Educatio biologiae [Internet]. 2016 [pristupljeno 19.08.2019.];(2.):67-77. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/171171
IEEE
M. Šag, N. Turić, D. Čerba i I. Turković Čakalić, "U POTRAZI ZA JELENKOM (Lucanus cervus Linnaeus, 1758) – PRIMJER IZVANUČIONIČKE NASTAVE", Educatio biologiae, vol., br. 2., str. 67-77, 2016. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/171171. [Citirano: 19.08.2019.]

Sažetak
Aktivno učenje, razvoj istraživačkih vještina te generičkih kompetencija poput organiziranja, planiranja i suradnje, osnovne su odlike terenske nastave. U terenskoj nastavi učenici trebaju biti usmjereni ka učenju primjenom osnovnih znanstvenih metoda od postavljanja hipoteze, primjene metodologije istraživanja, obrade rezultata i izvođenja zaključaka na temelju rezultata. Uloga nastavnika je nadgledati, poticati i usmjeravati učenike na aktivno sudjelovanje u svim etapama učenja u prirodi koja ih okružuje. Obzirom da učenici aktivno sudjeluju u procesu učenja dolazi do većeg pobuđivanja interesa, razvoja istraživačkog mišljenja i logičkog zaključivanja. Također, učenici spoznaju kompleksnost i raznolikost živog svijeta na što ih se puno lakše može usmjeriti kada ih se iz učionice izvede u prirodu i ukaže na važnost promatranja i opažanja jer je to ključ za razumijevanje procesa koji se odvijaju u prirodi. Istraživanje pojedinih skupina organizama znanstvenim metodama najbolje je provoditi izvan učionice u sklopu terenske nastave. U ovom radu je predloženo istraživanje populacije običnog jelenka (Lucanus cervus) na šumskim staništima. Tijekom terenske nastave na primjeru jelenka učenici uče anatomiju i ekologiju vrste te istražuju i raspravljaju o razlozima ugroženost vrste. Učenici tijekom terenske nastave uče metode istraživanja, razvijaju istraživačke vještine i samostalnost što povoljno utječe na razvoj prirodoznanstvene pismenosti. Prikupljene podatke mogu proslijediti znanstvenicima i nadležnim ustanovama za zaštitu prirode i na taj način doprinijeti boljem poznavanju rasprostranjenosti i zaštiti ove vrste. Vrlo je važno što češće provoditi razne oblike izvanučioničke nastave s obzirom da pridonosi boljem razumijevanju prirodoslovnih koncepata, lakšem savladavanju primjene praktičnih metoda poput promatranja, mjerenja ili bilježenja rezultata na temelju kojih izvode zaključke, a integriranjem terenske nastave Prirode ili Biologije s drugim nastavnim predmetima uviđaju važnost interdisciplinarnog pristupa rješavanja proučavane problematike.

Ključne riječi
terenska nastava; obični jelenak; istraživačko mišljenje; aktivno učenje

Hrčak ID: 171171

URI
https://hrcak.srce.hr/171171

[engleski]

Posjeta: 341 *