hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Krivnja, kajanje i pomirenje u konceptualnoj perspektivi Svetoga pisma i kršćanskih denominacija

Dubravko Turalija   ORCID icon orcid.org/0000-0002-8806-3967 ; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Sarajevu, Sarajevo, Bosna i Hercegovina

Puni tekst: hrvatski, pdf (232 KB) str. 521-537 preuzimanja: 416* citiraj
APA 6th Edition
Turalija, D. (2016). Krivnja, kajanje i pomirenje u konceptualnoj perspektivi Svetoga pisma i kršćanskih denominacija. Diacovensia, 24 (4), 521-537. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/171262
MLA 8th Edition
Turalija, Dubravko. "Krivnja, kajanje i pomirenje u konceptualnoj perspektivi Svetoga pisma i kršćanskih denominacija." Diacovensia, vol. 24, br. 4, 2016, str. 521-537. https://hrcak.srce.hr/171262. Citirano 22.10.2021.
Chicago 17th Edition
Turalija, Dubravko. "Krivnja, kajanje i pomirenje u konceptualnoj perspektivi Svetoga pisma i kršćanskih denominacija." Diacovensia 24, br. 4 (2016): 521-537. https://hrcak.srce.hr/171262
Harvard
Turalija, D. (2016). 'Krivnja, kajanje i pomirenje u konceptualnoj perspektivi Svetoga pisma i kršćanskih denominacija', Diacovensia, 24(4), str. 521-537. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/171262 (Datum pristupa: 22.10.2021.)
Vancouver
Turalija D. Krivnja, kajanje i pomirenje u konceptualnoj perspektivi Svetoga pisma i kršćanskih denominacija. Diacovensia [Internet]. 2016 [pristupljeno 22.10.2021.];24(4):521-537. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/171262
IEEE
D. Turalija, "Krivnja, kajanje i pomirenje u konceptualnoj perspektivi Svetoga pisma i kršćanskih denominacija", Diacovensia, vol.24, br. 4, str. 521-537, 2016. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/171262. [Citirano: 22.10.2021.]

Sažetak
Određivanje pojmova krivnja i kazna u morfološkom i patrističkome kontekstu u koliziji je s deuteronomističkim poimanjem pokajanja i oprosta, koje se kroz LXX teologiju iskristaliziralo u Novome zavjetu. U kontekstu starozavjetne teologije, ne postoji ultimatum za oprost. Isusov imperativ oprosta je bezuvjetan i apsolutan jer su pojmovi krivnja i kazna mutirali kroz povijest spasenja. U patrističkome razdoblju dominirala je krivnja i kazna, dok su u deuteronomističkome razdoblju krivnja i kazna mutirale u pokajanju i oprostu. Na kraju, u Novom zavjetu praštanje zadobiva središnje mjesto. Bezuvjetno praštanje je u Novom zavjetu zaštitni znak i tako ga valja i tumačiti. Princip Novoga zavjeta je da pravednik treba obratiti grješnika, za razliku od starozavjetnoga načela u kojemu se pravednik odmiče od grješnika. I među kršćanskim denominacijama postoje razlike u interpretaciji oprosta. Katoličko tumačenje razlikuje se od pravoslavnih i protestantskih koja ustrajavaju na pokajanju, dok katolička teologija naglašava međusobni oprost, gledanje pokajanja više kao proces, a ne samo kao čin. Dok je pomirenje u Starom zavjetu vezano uz pomirenje čovjeka s Bogom, u Novom zavjetu pomirenje između Boga i čovjeka postoji u uzajamnosti međusobnog pomirenja između čovjeka i čovjeka. U načelu uzajamnoga pomirenja, Katolička crkva slijedi primjer Milosrdnoga Isusa, što je i doktrinizirala u Sedam duhovnih i tjelesnih djela milosrđa.

Ključne riječi
deuteronomistička teologija; duhovna i tjelesna djela milosrđa; grijeh; katolici; kristijanizacija; krivnja; kazna; LXX; oproštenje; pokajanje; pomirenje; pravoslavni; protestanti

Hrčak ID: 171262

URI
https://hrcak.srce.hr/171262

[engleski]

Posjeta: 791 *