Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Manipulativna moć masovnih medija i etičke upitnosti njihova utjecaja na dijete

Katica Knezović orcid id orcid.org/0000-0003-3264-5367 ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Iva Maksimović ; Osnovna škola Ante Kovačića, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 186 Kb

str. 645-666

preuzimanja: 2.933

citiraj


Sažetak

Jedno od ključnih pitanja današnjice odnosi se na masovne medije i njihov utjecaj na društvo, a posebice na njegove najmlađe članove. Utjecaj masovnih medija postaje tim veći što su raznovrsniji sadržaji koje oni posreduju s jedne strane, a što su dostupnije tehničke mogućnosti služenja masovnim medijima s druge strane. Uz njihovo se djelovanje povezuje riječ manipulacija u smislu da su posredovani sadržaji manipulirani glede svoje vjerodostojnosti, a s druge strane da su priređeni na takav način da manipuliraju svojim korisnicima uvlačeći ih u željene trendove i načine mišljenja. Da bi u nesmiljenoj tržišnoj utakmici privukli što više potrošača, marketinški stručnjaci reklamiraju svoje proizvode i usluge koristeći se i prikrivenim utjecajem na mlade i nastojeći ih privući primjerice lako pamtljivim stihovima i intrigantnim slikama. Uz blještavilo reklamnoga svijeta velik je izazov u odgoju i reality show kao sve popularniji oblik suvremene zabave zasnovan na lažnoj, umjetno konstruiranoj stvarnosti. Jednak je, ako ne i još veći, izazov i internet koji uz informativne sadržaje pruža i razne mogućnosti zabave i komunikacije. Sa svime time se, uz roditelje, trebaju sučeliti i odgojitelji i učitelji nastojeći pravodobno i pravovaljano doskočiti zamkama masovnih medija i njihovih sadržaja. Da bi mogli prevenirati utjecaj masovnih medija i zaštititi djecu i mlade, svi odrasli na koje su oni upućeni moraju biti medijski pismeni, a medijska pedagogija, orijentirana kritički i analitički, postaje imperativom suvremenoga odgoja i obrazovanja. Etička pitanja o medijima i njihovoj manipulativnoj moći neizostavna su sastavnica i u roditeljskom i u profesionalnom odgajanju.

Ključne riječi

manipulacija; masovni mediji; medijska moć; medijski odgoj; etika medija

Hrčak ID:

171269

URI

https://hrcak.srce.hr/171269

Datum izdavanja:

23.12.2016.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 8.118 *