hrcak mascot   Srce   HID

Esej

Teozofija i apstrakcija – utjecaj doktrine na slikarsku praksu

Igor Loinjak ; Umjetnička akademija, Sveučilište u Osijeku
Marko Kriška

Puni tekst: hrvatski, pdf (178 KB) str. 0-0 preuzimanja: 274* citiraj
APA 6th Edition
Loinjak, I. i Kriška, M. (2016). Teozofija i apstrakcija – utjecaj doktrine na slikarsku praksu. Artos, (5), 0-0. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/172768
MLA 8th Edition
Loinjak, Igor i Marko Kriška. "Teozofija i apstrakcija – utjecaj doktrine na slikarsku praksu." Artos, vol. , br. 5, 2016, str. 0-0. https://hrcak.srce.hr/172768. Citirano 24.09.2020.
Chicago 17th Edition
Loinjak, Igor i Marko Kriška. "Teozofija i apstrakcija – utjecaj doktrine na slikarsku praksu." Artos , br. 5 (2016): 0-0. https://hrcak.srce.hr/172768
Harvard
Loinjak, I., i Kriška, M. (2016). 'Teozofija i apstrakcija – utjecaj doktrine na slikarsku praksu', Artos, (5), str. 0-0. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/172768 (Datum pristupa: 24.09.2020.)
Vancouver
Loinjak I, Kriška M. Teozofija i apstrakcija – utjecaj doktrine na slikarsku praksu. Artos [Internet]. 2016 [pristupljeno 24.09.2020.];(5):0-0. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/172768
IEEE
I. Loinjak i M. Kriška, "Teozofija i apstrakcija – utjecaj doktrine na slikarsku praksu", Artos, vol., br. 5, str. 0-0, 2016. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/172768. [Citirano: 24.09.2020.]

Sažetak
Teozofija, kao kompleksan misaoni sustav koji su zastupali pojedinci okupljeni oko Teozofskog društva, u svojoj je razgranatoj primjeni utjecala i na umjetnost. Umjetnici koji su se pri oblikovanju vlastitih umjetničkih poetika oslanjali na bitne postavke teozofije načelno su pripadnici generacija čije se djelovanje smješta u prvu polovicu 20. stoljeća. Teozofija je u to doba na određeni način pripadala duhu vremena i dijelu svjetonazora epohe. Budući da teozofske komponente nije moguće eksplicitno naći u samim umjetničkim djelima, najprije treba pokušati reći nešto o samoj teozofiji i njezinim osnovnim načelima. Ne vodeći se potrebom za kvantitetom u retcima koji će uslijediti nakon općega uvoda u teozofijsku misao više će se pažnje pridati tek trojici umjetnika koji pripadaju velikanima svjetskoga slikarstva svoga doba, a u čijim je djelima moguće iščitavati zasade teozofske misli i filozofije. Bili su to Vasilij Kandinski, Kazimir Maljevič i Piet Mondrian. Analizom dijela tekstova koje su trojica umjetnika napisala, kao i usporedbom ondje iznesenih ideja te onih proklamiranih unutar Teozofskog društva, u radu će se nastojati ukazati na idejnu povezanost umjetnosti Kandinskoga, Maljeviča i Mondriana s teozofijskim naukom.

Ključne riječi
Teozofija; Nova teozofija; apstraktno slikarstvo; Blavatsky; Kandinski; Maljevič; Mondrian

Hrčak ID: 172768

URI
https://hrcak.srce.hr/172768

Posjeta: 442 *